Cultuurshock, verschillen en overeenkomsten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Cultuurshock, verschillen en overeenkomsten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Cultuurshock, verschillen en overeenkomsten

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

04 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Met nog 19 dagen in dit zonnige land in het vooruitzicht, gaan de gedachten toch stiekem af en toe wel weer richting Nederland.
Op verzoek van de leerlingen foto's van mijn huis in Nederland laten zien en dan na 2,5 maand je eigen kamer weer zien is toch best wel vreemd.

Maar dat is nog niet eens het ergste, nu ik aan het eind van mijn periode hier zit zal ik voor jullie even wat verschillen en overeenkomsten op een rij zetten.

De kleine regentijd is hier schijnbaar ontzettend klein, want na een week was hij alweer voorbij. De temperatuur is nog steeds rond de 30 graden, terwijl in Nederland de eerste sneeuwvlokken alweer zijn gevallen. Mijn telefoon geeft hier 33 graden aan, in Utrecht 3.. een makkelijke rekensom laat zien dat dit een verschil van 30 graden is... brrr, een HEEL groot verschil dus ;)

Na 3 maanden Suriname mogen ze het programma 'de slechtste chauffeur..' ook van de buis halen. Die mensen rijden namelijk nog zeer goed vergeleken met de meeste mensen hier. Wanneer je op de fiets een keer een hoekje afsnijdt, omdat de auto's anders niet stoppen om je over te laten steken, krijg je gelijk commentaar; "doe je dat in Nederland ook?" Nee meneer, daar stoppen ze wel voor fietsers..Ik weet inmiddels al niet meer hoe een fietspad eruit ziet. Het links rijden is inmiddels ook al gewend, dus kijk niet raar op als ik bij terugkomst links over de snelweg ga met de fiets ;)

Dan nog een verschil, daar waar in Nederland de vrouwen de baas zijn op de dansvloer is dat hier wel even anders. Hier wordt je subtiel aan de kant geschoven wanneer de mannen vinden dat het tijd is om te dansen. De Surinamers bewegen zich iets makkelijker dan de Nederlanders. Uitgaan staat hier gelijk aan een avond je dansmoves laten zien en niet een avondje barhangen ;)

Daarnaast zijn de taxi's ook zeker een groot verschil. Na het stappen, wanneer we om 6 uur naar buiten gerold komen, gewoon in een taxi stappen die je voor 20 SRD (5 euro) naar huis brengt en je niet met je moeie benen op de fiets hoeft te stappen. Dat zal ik zeker gaan missen.

Als ik kijk naar mijn stage, zie je de meiden altijd met vlechten, kralen enzovoort in het haar. Bijna nooit hangt het 'gewoon' los. Hier kunnen de meeste ouders (denk vooral moeders ;)) in Nederland nog wat van leren :P Je hebt met de gym namelijk ook nooit kinderen met losse haren rond huppelen, ideaal!

Daarnaast was ik door Frances al voorbereid op een ander verschil en bij dezen kan ik je daar compleet gelijk in geven.

Misschien nog wel het belangrijkste verschil, alles komt goed. Zo niet vandaag dan morgen wel. Relax vooral. Heb je haast, tja dan bel je maar een andere taxi of je gaat maar naar een andere winkel. Plannen doen we hier niet aan, we zien wel wat de dag ons brengt. Zo als een man tijdens mijn mislukte trip naar de Voltzberg zei: 'hier neem een joint, daar ga je wel van ontspannen'. Zo simpel is het dus ;)

Kortom waar ik door school voorbereid was op de cultuurshock waar ik in Suriname te maken mee zou krijgen, vrees ik nu eerder voor een grote cultuurshock wanneer ik terug kom. Maar, geen nood. Nu jullie weten wat de verschillen zijn, hebben jullie 19 dagen om deze toe te gaan passen in Nederland ;)

Dus, mannen ga hard op jullie dansmoves oefenen, meiden doe vlechtjes, straatjes en vrolijk gekleurde strikjes in jullie haren, ga niet meer op de fietspaden fietsen en ga links rijden, toeter naar iedere blanke meid die je tegen komt en geef elkaar geen voorrang meer en tot slot steek een joint op om rustig te worden, dan moet het helemaal goed komen met mijn cultuurshock.

Bij deze is mijn dank alvast zeer groot voor jullie aanpassingsvermogen! ;)

Bigi brasa!x

P.S. Naar de overeenkomsten zal ik de laatste weken nog even opzoek gaan ;)

  • 04 December 2012 - 19:34

    Maaike:

    Nog heel even en dan is je stage alweer voorbij! Geniet er nog heel erg van!!!!

    Liefs Maaike

  • 04 December 2012 - 21:44

    Frances:

    Voor ons een weet en voor de rest een vraag ;-) .......

  • 05 December 2012 - 19:35

    Mama:

    Nou Mop ik hoop voor jou en ik denk van wel dat je er heel veel geleerd hebt.
    Als nu ook nog de envelop gebracht wordt dan is het helemaal uit de kunst.
    Buiten je leerzame periode ook een geweldige tijd om mee te maken.
    Ben reuze benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent.
    Dikke knuffels Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 3041
Totaal aantal bezoekers 49774

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: