De finale week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu De finale week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

De finale week

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 December 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Tja, ook al probeer ik de gedachte nog te verbannen, ik kan er echt niet onderuit, mijn laatste week in dit prachtige land is aangebroken.

Afgelopen week was natuurlijk alleen maar zon, zee en stand. Op donderdag ben ik bij een studiegenootje op school wezen kijken op Curaçao. Ik was toch wel erg benieuwd hoe het daar was. Dit kwam al wat meer overeen met het Nederlandse onderwijs, er was zelfs een bibliotheek en een computerlokaal. 's Avonds zijn we gezellig met zijn vieren op stap geweest. Het uitgaansleven op Curaçao is eigenlijk vrij wel hetzelfde als in Nederland. Kortom wel even wennen dus. Uiteindelijk zijn we ook niet heel laat naar huis gegaan, want de volgende dag moesten we om kwart voor zeven alweer op de boot naar Klein Curaçao zitten. Klein Curaçao ligt op ongeveer 25 kilometer afstand van het 'grote' Curaçao. Wat een geweldig eiland is dat. Nog meer zon, zee en een prachtig wit strand. Uiteraard heb ik daar ook foto's van gemaakt zodat jullie ook even kunnen meegenieten ;). Op het eilandje aangekomen kregen we gelijk een heerlijk ontbijt voor geschoteld en daarna ben ik met Donna en Annemarijke naar de vuurtoren en het scheepswrak gaan lopen. Dit nam ongeveer 20 minuten in beslag. Daarna was het tijd om te gaan snorkelen, op zoek naar schildpadden. Helaas niet gevonden. Toen zijn we maar lekker gaan genieten van de zon. 's Middags hebben we een wederom heerlijke lunch gehad en kort daarna mochten we op de banaan achter de boot, heel fijn als je net hebt gegeten ;). Daarna zijn we toch nog een keer gaan snorkelen en ja hoor deze keer wilden de schildpadden zich wel laten zien. Kort daarna ging de toeter en konden we dus met een gerust hart terug. Daarna zijn we nog lekker uit eten geweest. De eigenaar was zo blij ons te zien dat we een vissoep vooraf van het huis kregen. Nooit weg natuurlijk. Het werd dan ook geserveerd in een prachtig kartonnen drinkbekertje. Verder was hij heerlijk ;). Vrij snel daarna hebben we ons bed opgezocht om even bij te slapen.
De volgende dag was het helaas alweer tijd om mijn koffer in te gaan pakken. Daarna ben ik ook nog even wezen kijken bij een wedstrijd van cvv Willemstad. Ik kon vanuit mijn kamer veel commotie horen op het voetbalveld dus ik dacht ik ga even kijken. Geweldig om te zien hoe de scheidsrechter vanaf de andere kant van het veld kon zien dat het buitenspel was. Maar ja met die hitte zou ik mezelf ook niet te druk maken ;). Daarna zijn we naar de Zanzibar gegaan. Voetjes van de vloer en gaan. Om een uurtje of wel was het daar wel weer klaar en ben ik met Donna door gegaan naar een festival in de buurt. Hier hebben we vier uur vol overtuiging staan stampen op Michel de Hey en andere technoachtige deuntjes. Op een gegeven moment begonnen de voeten toch wel enigszins te protesteren en was het tijd om naar huis te gaan. Een heerlijke avond om deze vakantieweek mee af te sluiten.

De volgende dag op tijd op Hato om in te checken waar ik gelukkig maar een uur in de rij heb gestaan voordat alle Surinamers met overgewicht en niet goed ingepakte koffer waren ingecheckt. Voordeel, ik hoefde nog maar 10 minuten te wachten voordat ik mocht boarden. Net zo als op de heenweg nu ook weer genoeg eten en drinken gekregen. Daarbij hadden we ook nog turbulentie. Keurig op tijd was ik weer op Zanderij waar het water met bakken uit de lucht kwam! Gelukkig werd er een bus geregeld zodat we opgehaald werden bij de vliegtuigtrap en 50 meter verder weer werden afgezet. Toen ik mijn koffer had bemachtigd zal Daan al op mij te wachten en een uurtje later was ik weer thuis op de Tosca.

En dan komt steeds meer het besef dat dit toch echt de laatste week is. Daarom ben ik er zondag nog maar even met Gershwin en Sven op uit geweest naar het Casino. Deze avond was het geluk aan onze zijde en hebben we dus een leuke avond gehad ;) alleen wanneer je de SRD's weer om gaat rekenen naar euro blijkt het toch altijd weer tegen te vallen haha.

Vandaag ging de wekker gelukkig om half 7 alweer, vandaag stond namelijk de kerstviering in de kerk op het programma. Door de kinderen werd ik met gejuich ontvangen op het schoolplein want de juf was toch nog niet naar Nederland. Iedereen zag er op zijn best uit, want schooluniform hoefde vandaag niet. De meiden lopen allemaal op hakken en de jongens keurig in blousejes. Gelukkig waren we net in de kerk toen de eerste al naar de wc moest. Gelijk maar even gevraagd of er nog meer naar de wc moesten. Niemand hoefde. Toen ik nog geen twee minuten terug was kwam de volgende, in totaal ben ik zo'n 10 keer op en neer gelopen met groepjes kinderen naar de wc. Ondertussen heb ik ook nog wat van de kerkdienst mee kunnen pikken ;) Om 12 uur was het alweer tijd om naar huis te gaan.

Voor morgen staat er nog weinig op het programma, woensdag is echt de allerlaatste dag op stage, want dan is de kerstviering op school. Voorlopig ga ik nog even heel erg hard van het zonnetje hier genieten want vanaf vrijdag zal ik vooral overdag slapen aangezien er nog een paar feestjes op het programma staan ;) Koffer inpakken staat voor zondag op het programma, want tja dat blijven we natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Dit zal niet anders zijn dan op de heenreis, alleen zullen nu de ouders ontbreken die mij dagelijks helpen herinneren aan het feit dat de koffer nog in gepakt moet worden ;).

Ik ga nog even van de zon genieten voordat ik weer de keuken in moet om rund met cashewnoten en rijst, gebakken garnalen met buitenlandse groentes en tagliatelle plus moksi alesi te gaan bereiden.

Bigi Brasax

• 18 December 2012 - 10:47

Je Mamsie:

Lieve Sannepan
    Wat een geweldige tijd weer,leuke dingen gedaan,heerlijk geleefd,je hebt groot gelijk hoor.
    Nog een paar dagen en dan weer naar huis (vind ik erg leuk). Je laatste daagjes dubbel genieten en tot gauw!!!!xxxxx

• 18 December 2012 - 11:29

P&R:

Hoi Sanne,

Haal er de laatste week nog ff uit wat er uit te halen is.
    Zorg dat je nog even goed opwarmt, kan je dat z....... weer in NL ook wel weer aan!
    Zien je snel!
    Xxx P&R