Groen is het nieuwe geel - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Groen is het nieuwe geel - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Groen is het nieuwe geel

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 Januari 2014 | Malawi, Cape Maclear

Waar een maand geleden hier geel nog de kleur was, is het nu groen. Er is geen geel meer te zien, alles is veranderd in groen. Kortom, het regenseizoen is begonnen.

Een bekend gezegde is na regen komt zonneschijn, degene die dit heeft bedacht zou ik toch graag eens uitnodigen om naar hier te komen en het regenseizoen te ervaren. Na regen komt hier namelijk geen zonneschijn. Daarnaast nodig ik ook de mensen die stug volhouden dat een tropisch buitje maar een half uurtje duurt uit om hier heen te komen. Afgelopen week heeft het vijf dagen geregend, non stop. Nu kwam het niet altijd met bakken uit te lucht, maar het miezerde de hele tijd met af en toe wat onweer en een flinke regenbui. Gevolg: de mais schiet de lucht in en de dikke gewatteerde jassen worden uit de kast getrokken. Ondertussen loop ik nog steeds vrolijk in mijn korte broek en hemdje rond, aangezien de temperatuur nog steeds rond de 25 graden is.

Wanneer het regenseizoen begint, zit iedereen zichzelf eigenlijk ook een beetje in de weg, er kan namelijk niet meer buiten geleefd worden en de kwaliteit van de meeste lokale huizen hier is niet zo best, waardoor je vaak binnen net zo nat wordt als buiten. Vanuit dat oogpunt is het ook maar goed dat ze geen elektriciteit hebben in de huizen. Ander nadeel van het regenseizoen is je was, waar wij het in de droger stoppen, moet het hier allemaal buiten drogen en op het moment dat er een tropisch bui(tje) komt en jij net even niet thuis bent, is je bijna droge was gewoon weer zeiknat. Aangezien mijn huis ook niet zo groot is wordt het ook een lastig verhaal om het binnen te laten drogen, bovendien wordt het ook in mijn huis vochtig als we veel regen hebben. Kortom op het moment dat de zon schijnt is het vechten voor een plek op de waslijn ;)

Waar wij in Nederland vroeg nog wel eens ijsvrij hadden, hebben ze hier de ongeschreven regel dat ze regenvrij hebben. Wanneer het met bakken uit de lucht komt waagt niemand zich naar buiten en gaan de kinderen dus simpelweg gewoon niet naar school. Ik weet dus ook dat op het moment dat het heel hard regent ik niet naar het kinderdagverblijf hoef te gaan omdat er toch geen kinderen komen. Daarnaast zijn er ook veel kinderen die nu niet naar school gaan omdat ze op het land moeten helpen. Het inkomen van een hoop mensen hier hangt namelijk af van de oogst en de oogst is daarom ook belangrijker dan dat je kind naar school gaat.

Ik krijg nu ook steeds vaker de vraag hoelang het regenseizoen in Nederland duurt, tja ga dan maar eens uitleggen dat wij vier seizoenen hebben en niet een droog- en een regenseizoen. Dat het het hele jaar door kan regenen is toch maar raar. Gelukkig hadden wij nu na een week regen in het weekend wel zonneschijn, waardoor ik nog even kon bij bruinen ook niet geheel onbelangrijk ;)

Kortom, zolang het in het weekend goed weer blijft overleef ik het regenseizoen wel weer J

Liefs Sanne

• 20 Januari 2014 - 20:52

Ria:

Hoi Sanne leg maar uit dat wij hier regelmatig regen hebben bij 20 graden lager, en meestal juist geen zon in het weekend! Prachtig verhaal weer! Blijf ons bijspijkeren over tropische regenbuien, maar ik hoop voor je op minder intens!

• 20 Januari 2014 - 21:27

Dani:

it's raining men..... Was het maar zo'n feest ;-) had je er nog plezier aan!

Succes schat x

• 20 Januari 2014 - 21:51

Lindy:

Hoooooooi!!

Haha doe mij ook maar regenvrij!! Dan zouden we nog maar weinig naar school of naar het werk kunnen:P
    Geniet van je verhalen meis!

Knuffels!

• 21 Januari 2014 - 03:35

Rino:

Hoi Sanne, weer een leuk verhaal. Een regenbui van een week !!!??? Daar word je niet vrolijk van. Hier wel relatief veel regen, is ook regenseizoen maar geen hele dagen, laat staan een hele week.
    Maar je moet maar bedenken, de meeste regen valt naast je. Veel succes. Rino.

• 21 Januari 2014 - 13:26

Wieb:

Oud Hollands spreekwoord: Wat nu valt kan over een paar maanden niet meer vallen. ;)
    Okidoki, Wieb

• 21 Januari 2014 - 13:40

Elly:

HE lief is er geen grote parasol waar je het onder kan hangen?
    En met al die regen kan je zeker ook niet hardlopen?
    Dikke knuffels xxxxxx