Zes weken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Zes weken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Zes weken

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Mei 2014 | Malawi, Cape Maclear

Halverwege mei 2013 zat ik in de trein op weg naar mijn eerste gesprek met Jeannette. Uit alle reacties die ze had gehad op de advertentie voor het lesgeven aan haar dochter en beste vriendinnetje, was ik één van de vijf gelukkigen die op gesprek mocht komen. Na een gesprek van ongeveer een uur ben ik weer in de trein gestapt met de mededeling dat ik over een week gebeld zou worden. Die week werd veel tijd opgeslokt door het typen van verslagen zodat ik in juni zou kunnen afstuderen. Eigenlijk heb ik er niet meer heel veel bij stil gestaan. Tot dat op maandagavond mijn telefoon ging. Ik was degene die voor een jaar naar Afrika zou gaan om twee meiden van zes jaar Nederlandse les te gaan geven. Er aan toegevoegd werd de zin: “als je het nog wilt.” Eigenlijk kwam het besef toen pas goed van wat een jaar naar het buitenland zou betekenen. Natuurlijk was ik het jaar daarvoor drie maanden naar Suriname geweest, maar een jaar is toch vier keer zo lang. Aan de andere kant was daar ook het besef dat ik zo een kans waarschijnlijk niet snel weer zou krijgen. Kortom ik besloot om te gaan.

Zo stond ik negen maanden later weer op Schiphol met mijn ouders. Dit keer om te vertrekken naar Afrika. En inmiddels is het nog maar zes weken voordat ik Schiphol weer met een bezoekje zal vereren. Waar is de tijd gebleven? In het begin leek de tijd niet zo heel snel te gaan. Je moet je draai vinden, alles opstarten enzovoort. Mijn van te voren geplande vakantie in december zou mijn eerste moment zijn om het jaar op te breken. Maar vanaf de dag dat ik terug ben gekomen van vakantie is de tijd werkelijk voorbij gevlogen, week na week. Er waren verschillende bezoeken van ouders (zowel die van Jeannette als die van mij) die de weken nog voller maakte en nog sneller lieten gaan.

Inmiddels is dat niet het enige wat zes weken zal duren. Mijn bezoek aan Nederland zal dit jaar ook zes weken duren. Op 12 augustus zal ik namelijk weer op het vliegveld te vinden zijn en ben ik wederom de gene die in het vliegtuig zal stappen. Op het vliegveld zal ik ook Jeannette, Timba en Kesiya weer zien en vervolgens met ze in het vliegtuig stappen. Ik ga in augustus weer terug naar Malawi om nog een jaar les te geven aan Timba.

Dus lieve mensen dat betekend dat ik zes weken kan genieten van:
* gelijk een warme douche te hebben, zonder eerst te moeten wachten tot dat hij warm wordt (als hij al warm wordt. Ik hoor je jullie denken, waarom heb je nou een warme douche nodig? Nou het wordt hier nu winter (dus theoretisch gezien doe ik wat alle oude vandagen doen, overwinteren in een ander land ;)) en dan kan er best een fris windje staan dus voelt 25 graden niet echt als 25 graden en dan is een warme douche best wel fijn).
*het fenomeen wasmachine en afwasmachine. Niet meer met m’n emmertje met was en zak waspoeder naar het meer lopen en schrobben tot dat je er bij neervalt, maar gewoon de trap oplopen alles in de wasmachine proppen deurtje dicht en wachten tot dat het belletje gaat.
*een bezoek brengen aan de supermarkt waar (bijna) alles te krijgen is. (wat overigens niet betekend dat ik nu aanbied om zes weken lang alle boodschappen voor iedereen te doen ;))
*bijna alleen maar Nederlands praten.
*bruin brood met kaas.
*een bak yoghurt.
*hopelijk een warme Nederlandse zomer.
* en natuurlijk het weerzien met iedereen die ik het afgelopen jaar heb moeten missen :)

Dus lieve mensen, tot over zes weken!

Liefs Sanne

  • 18 Mei 2014 - 15:35

    Rino:

    Hallo Sanne, wat kunnen simpele dingen toch een ongekende luxe zijn ! Geniet van je verblijf in NL. En gaaf dat je nog een jaar naar Malawi gaat. Toch een teken dat je het ontzettend goed gedaan hebt, complimenten. Had ook eigenlijk niks anders verwacht. Het ga je goed.

  • 18 Mei 2014 - 17:07

    Ingrid:

    Wow Sanne! Wat super dat je vakantie gaat vieren met een warme douche en een wasmachine! Maar gefeliciteerd met nog een jaar extra!! Geniet lekker van alles wat Nederland je te bieden heeft en daarna weer naar je kids...groeten Ingrid en Anouk.

  • 18 Mei 2014 - 19:13

    Lia:

    Hoi Sanne,
    Ik had het van je moeder gehoord dat je nog een jaar terug gaat. Super, want je verricht goed werk. Geniet als je terug bent in Nederland van iedereen die je een jaar heb moeten missen [nou ja, op 2 weken na dan] en gebruik de voorwerpen/machines die je daar mist....de weken hier vliegen voorbij.
    Groetjes Lia.

  • 18 Mei 2014 - 20:09

    Manja:

    Jeempie zeg! Nog een jaar extra avontuur en ervaringen die de meeste mensen niet zullen meemaken! Ik vind het heel bijzonder, maar dat wist je vast al ;-). Geniet van de komende 6 weken en eh.... dan even genieten van alle "bijna-vergeten-luxe".
    Liefs, Manja

  • 19 Mei 2014 - 09:20

    Riet:

    Lieve Sanne,

    Nog even. Kunnen wij genieten van je spannende verhalen. Fijn dat je weer even kunnen zien.
    Tot gauw.

    Groetjes,
    De Buuf

  • 19 Mei 2014 - 19:11

    Sjoukje:

    Hai wijffie.

    Natuurlijk had ik alles al gehoord en hoop je te zien in die zes weken, alhoewel je door al je leuke verslagen heel dicht bij me bent hoor.
    Echter het is een takke eind weg heb ik wel begrepen.
    Maar goed ik hoop je te zien.

    Tuuuuuuuuuuuuuuuuuut Sj

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 49771

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: