Vakantie 2.0 - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Vakantie 2.0 - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Vakantie 2.0

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Mei 2015 | Tanzania, Zanzibar

Hallo allemaal,

Omdat ik nog steeds vakantie heb en een aflopend visum, was het besluit al snel genomen om nog maar even een verplicht retourtje buitenland te doen. Voornaamste reden om mijn visum te vernieuwen.

Vorig jaar had ik uiteraard al een hele mooie reis gemaakt, dus de vraag was; wat zal ik dit jaar eens gaan doen? De keus was snel gemaakt, Zanzibar zou het worden. Daarnaast had ik ook bedacht niet per vliegtuig te gaan maar per bus, er is namelijk een directe verbinding van Lilongwe naar Dar Es Salaam. Gelukkig betekende dit maar 27 uur in de bus. Uiteindelijk heb ik bijna 31 uur de tijd gehad om te bedenken dat dit niet mijn beste besluit aller tijde is geweest. Gelukkig heb ik woensdag nog een keer minimaal 27 uur om hier over na te denken.

Ik was al heel blij dat ik in ieder geval wel een stoel had. Deze bussen overboeken ze namelijk altijd, met als gevolg dat het gangpad dus ook vol zat met mensen. De bus stopt alleen wanneer noodzakelijk, dus om te tanken en bij de grens, verder is er bijna non-stop door gereden.

Bij de Malawiaanse grens was ik toch wel een apart geval, aangezien ik al enige blanke uit de bus gerold kwam. Daarnaast had ik ook nog een bemoeizuchtige douane beambte die over mijn schouder mee stond te kijken en mij doodleuk vertelde dat ik illegaal was. Of ik niet wist dat het al 10 mei was en geen 9 mei meer. Ik heb hem toen vertelt dat ik dit zeker wel wist en dat mijn visum geldig was tot 9 juni. Met een veel zeggende 'O' droop de meneer maar weer af.

Vervolgens de volgende grenspost, paspoorten werden gecontroleerd, voordat we de bus weer in mochten. Waarom had ik een stempel gekregen voor 3 maanden terwijl de rest van de Malawianen alleen een visum had voor het aantal dagen dat ze zouden verblijven? Euhmm heel simpel, aangezien ik 50 dollar moest betalen en de rest niks? Wederom kwam het antwoord niet verder dan 'o'.

Eenmaal in Dar es Salaam aangekomen bleek het helaas regenseizoen te zijn.. Wat hier dus betekend, bijna non-stop de hele dag regen.. Niet echt een ideale start van de vakantie dus. Helaas bleef het op Zanzibar de eerste 2 dagen ook regenen, terwijl de meneer bij de veerboot mij nog zo beloofd had dat het droog zou zijn :(. Maar vanaf woensdag brak de zon door! Helaas brak bij mij de koorts ook door en bleek na een bezoekje van de dokter dat ik malaria had. Jawel kon er ook nog wel bij. Omdat mijn eerste ervaring met malaria eigenlijk heel goed was, was ik nu ook positief ingesteld. Jammer genoeg reageerde ik iets minder goed op deze medicijnen en ben ik eigenlijk vandaag weer beter.

Wat rest mij nu nog? 1 dagje genieten van de zon en het zwembad en morgen weer met de boot naar Dar es Salaam. Om vervolgens woensdag weer de bus in te mogen richting Lilongwe waar ik donderdag eind van de middag zal arriveren. En dan mag ik op vrijdag nog een keertje voor 6 uur de bus in, om thuis te komen. Eén ding weet ik in ieder geval zeker na deze vakantie. Ik ga nooit meer met de bus op vakantie!

Liefs Sanne

  • 18 Mei 2015 - 11:36

    Sjoukje:

    Hai lieffie.

    Deze ouwe doos vindt dit een verstandig besluit.
    Ook ik doe het al jaren niet meer alhoewel mijn ervaring super gezellig was met Maja en Elly in de nachtbus en nog slapen met een vreemde vent naast me.
    Zou gezellig moeten zijn toch, ondanks dat vond ik het een super lange trip.
    Echter een bus tripje naar Delft vind ik al ver genoeg (ha.ha,ha)
    Toch ben ik trots op je.
    Jij kan er in ieder geval over mee praten !!!!!
    En ons behoeden van deze domme besluiten toch ?????

    Tuuuuuuuuuuuuuut Sj

  • 18 Mei 2015 - 12:36

    Manja:

    Wat een avontuur toch weer! Hoop dat je nu echt opgeknapt bent en dat je kunt genieten van die ene dag. Sterkte met de busreis!

  • 18 Mei 2015 - 19:09

    Mams:

    Hoi Lief,
    Wat een narigheid allemaal. Ik hoop wel dat je goed opknapt!!!!!
    Maar ja jij hebt weer wat geleerd.
    Geniet er van als de zon er is en een goede reis terug. Sterkte.
    Love you en een lik van Shadow (hij mist je schoot)

  • 18 Mei 2015 - 19:35

    Ria:

    Gelukkig voel je je beter! En de bus is iedereen na n uur wel klaar mee! Maar ja, je wilt wel eens ergens heen hè, en dat is zeker gelukt! Blijf schrijven Sanne!

  • 18 Mei 2015 - 20:07

    Rino:

    Hoi Sanne, alweer een spannende reis, dit keer met de bus. Brrrrr. ik moet er niet aan denken. De bus heeft een voordeel. je ziet heel veel. Jammer dat het zo lang duurt. Jammer dat de malaria weer heeft toegeslagen.
    Ik hoop dat je weer beter bent en dat het niet meer tergkomt. Nog heel veel plezier en pas goed op jezelf.
    Rino.

  • 19 Mei 2015 - 11:35

    Thea Van Vliet:

    Hoi Sanne,
    Respect voor je optimisme! Ik moet er niet aan denken zoveel uren in een bus, maar ja hier zal
    het leeftijdsverschil ook wel meespreken!
    Ik hoop dat de terugreis - ondanks de malaria - een beetje vol te houden is en ik wens je alle sterkte
    en beterschap. Een "goeie" terugreis in de bus en lieve groeten
    Thea

  • 21 Mei 2015 - 10:32

    Corry Bouwman:

    Hallo Sanne.
    Hier even een berichtje van ons uit bunnik
    Wat heb je weer genoten ondanks dat er vervelende dingen onderweg gebeurden.
    Hoe hou je het vol zo lang in een bus te zitten en datt in die warmte maar je hebt het weer overleefd.
    Jammer dat de malaria weer de kop op stak maar het is goed gekomen met de medicijnen die je bij je had.
    Het leven is niet altijd een feest maar je moet wel zelf de slingers ophangen
    En dat is jou wel toe vertrouwd.
    Blijf je nog lang in Malawi ?,of kom je van de zomer weer voorgoed naar huis !
    Wij wensen je nog een fijne tijd en geniet ervan zo lang het nog kan
    Lieve groeten van corry en wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 49800

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: