MANGO MANGO MANGO - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu MANGO MANGO MANGO - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

MANGO MANGO MANGO

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 November 2018 | Malawi, Cape Maclear

Hoi allemaal,

Oeps, time is flying when you’re having fun. Het is alweer even geleden sinds mijn laatste verhaal. Intussen heb ik het land al moeten verlaten (iets met een visum voor een jaar, maar toch iedere 3 maanden het land uit moeten). We zijn dus maar even een weekje naar Zanzibar geweest. Weer eens wat anders dan een meer. Verder is er in de tussentijd ook ingebroken bij ons thuis. Ze zijn gelukkig niet in het huis geweest, maar via het raam hebben ze wel mijn telefoon mee genomen (nee, hij lag niet voor het grijpen. Sterker nog hij lag 10cm naast mijn hoofd en daar hebben ze hem weg gepakt). Als zoiets gebeurd besef je dat het toch wel handig is bepaalde telefoonnummers uit je hoofd te leren.. Het vervelendste aan de inbraak zelf vond ik het feit dat we toch erg in de gaten gehouden werden. Ze hebben het namelijk op een moment gedaan dan mijn vriend niet in het dorp was en ik dus alleen thuis was. Helaas was Mavuto ook erg moe of diep in slaap zodat hij ook niet is aangeslagen. Toen ik wakker werd omdat er iets tegen het bed aan bonkte, zag ik nog net de hand mijn telefoon grijpen en ben ik keihard gaan gillen. Gevolg: tegen de tijd dat ik bij de voordeur was, stond de hele familie al buiten. Helaas was de dief er al vandoor. Mavuto is sinds die dag erg waaks, hij blaft nu in het donker zelfs tegen plastic zakken. Helaas zijn er ook hier wat bijzondere mensen in het dorp. Zo kwamen de kinderen schreeuwend het huis binnen omdat er buiten een volwassen man stond te dreigen bakstenen naar Mavuto te gooien. Vriendelijk vragen of hij de bakstenen neer wilde leggen en weg wilde lopen had geen effect. Uiteindelijk moesten wij dreigen dat we met bakstenen op hem zouden gaan gooien, toen liet hij de stenen vallen en liep hij weg. Erg bijzonder. Verder gaat het prima met Mavuto. Hij is bij far de meest verwende hond van het dorp. Hij krijgt ongeveer 3x ontbijt, 3x lunch en 3x avondeten. De hele familie komt leftovers van het eten brengen. Hij krijgt ook nog wel eens gewoon hondenbrokken ;). Naast mijn eigen werk zijn we nu ook vooral bezig de business wat uit te breiden. Inmiddels zijn we bezig met een logo (met dank aan papa). So to be continued…

Goed dat nu het verhaal uit het dorp.
Van september tot en met december is het mangofestival in Cape. Waar je in Nederland een godsvermogen betaald voor een eetrijpe mango (1,98 bij de Jumbo), kost een eetrijpe mango van hetzelfde formaat hier maar liefst 50 kwacha, omgerekend is dat 0,06 euro. Een snelle rekensom leert ons dat (1,98 euro is 1662 kwacha, 1662:50=33.24) je hier dus 33 mango’s voor dezelfde prijs kan kopen. Enige nadeel, je kunt maar 3 maanden per jaar van deze vrucht genieten. Wat is de oplossing: mango’s eten iedere dag en in grote getalen. Zo denken ook de Malawianen erover. Waar ik over het algemeen de mango schil en ik stukjes snij, wordt hij hier met schil en al gegeten. De overrijpe mango’s worden leeg geslurpt en de kids zitten vaak van top tot teen onder het mangosap. Want de pit moet natuurlijk ook afgekloven worden totdat er niks meer op zit. Met een beetje pech zijn je handen zo glibberig dat de pit al uit je handen glibbert voordat hij helemaal kaal is. Voor de meeste lokale begint het mango seizoen al eerder. Ze gooien namelijk de nog niet rijpe, verschrikkelijk zure, mango’s met stenen uit de boom. Vervolgens worden deze (keiharde) mango’s dan gegeten met zout. Mij nog steeds te zuur. Ik wacht wel 2 weken langer en eet dan gewoon gemiddeld 3 mango’s per dag. Daar moet ik zelfs na december nog wel even op kunnen teren.

Liefs Sanne

PS ik heb wat foto’s toegevoegd, dit zijn dezelfde foto’s als op facebook.

  • 15 November 2018 - 17:41

    Ria:

    Een hond die blaft tegen plastic zakken!

  • 15 November 2018 - 17:45

    Ria:

    Lekker blijven schrijven en mango’s eten!

  • 22 November 2018 - 17:31

    Ans:

    Sorrie voor de late reactie er druk geweest en weer een jaartje ouder maar hoe gaat het nu weer een nieuwe telefoon en van de schrik bekomen liefs ans

  • 25 November 2018 - 13:37

    Lenivdven:

    Dat was schrikken toen je telefoon werd weg gepakt onder je neus. Verstoppen onder je kussen zou een optie kunnen zijn. Even nog over de benadering over het schooltje alles ligt even stil een vriend van Simon die het vanuit Nederland het organiseert
    Is momenteel niet in Nederland .
    Groetjes Leni

  • 29 December 2018 - 13:50

    Ans:

    Via dezeweg een heel gelukkig nieuwjaar en een gezond nieuwjaar de gr ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 796
Totaal aantal bezoekers 49885

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: