Druk druk druk druk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Druk druk druk druk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Druk druk druk druk

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

12 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,
Er is alweer een week voorbij, dus het is weer tijd voor een verhaaltje. Eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. De dagen zitten hier voller dan vol en ik heb nu ook pas over 2 weken weer een dag vrij, de rest is allemaal alweer vol gepland met tripjes en stage.
Ik ga maar eens verder waar ik was gebleven. Vorige week zijn we met huisgenootjes naar Berg en Dal geweest, daar gingen we Canopy en Kajakken doen. Canopy hield eigenlijk gewoon een parcours van kabelbanen de tussen de bomen, voor de mensen met facebook daar staat ook een filmpje op van onze vlucht ;). Daarna gingen we kajakken, ik denk alleen dat de gids ons niet heel erg gezellig vond, want in plaats van twee uur zijn we maar drie kwartier aan het kajakken geweest, maar goed daarna dus alleen maar meer tijd om te zonnen =D Na een kwartier was ik wel weer klaar met de zon, omdat het gewoon te warm was. Verder nog een beetje in het water gedobberd en gekletst tot het weer tijd was om naar huis te gaan. De chauffeur van de bus had er net zo als ’s ochtends veel zin in en de mooie omgeving schoot dus ook (te) hard langs ons. Met een volle bus een personenauto in halen is blijkbaar normaal, ik was in ieder geval weer blij toen we weer veilig thuis waren ;). Maar de dag was nog niet voorbij, want ’s avonds gingen we nog even met de partybus door de stad heen. De partybus is eigenlijk een kroegentocht op wielen, met een bus met open dak, harde muziek en drank door de stad en je doet onderweg stoppen bij verschillende kroegen. Zo ook bij een tent met veel chinezen waar iedereen de grootste lol om had, maar ik heb ze compleet gemist :P. Na zo’n drukke dag was zondag dus wel echt een brakdag. Meer dan een beetje rond dobberen in het zwembad zat er niet echt in. Ook wel eens fijn.
Maandag was het weer tijd voor week twee van stage. Ineens viel me op dat er helemaal niks aan weekendkring of wat dan ook wordt gedaan, er wordt gewoon meteen begonnen met de les. Na de vlaggenparade uiteraard. Dinsdag was het dan (eindelijk) tijd voor mijn eerste les. Ik had de eer om af te trappen met een handenarbeidles. Op zich niet zo’n probleem, maar hier in Suriname wel. De leerlingen moeten namelijk zelf de materialen mee nemen omdat die er op school gewoon niet zijn. Het feit dat niet iedereen even rijk is, is dan ook nog iets wat mee speelt. Uiteindelijk heb ik voor een vrij simpele opdracht gekozen, namelijk een tulp. Je bent tenslotte Nederlander en in het kader van intercultureel onderwijs leek mij dit wel een goede. Ik kreeg gelijk vanuit de klas de reactie dat ze hier in Paramaribo ook een tulp hadden, lees de Tulip een supermarkt. Ag ergens lijkt het er ook wel op.. De kinderen ging vrolijk aan de slag nadat ik het allemaal had uitgetekend op het bord en ik moet zeggen, ik ben ook wel trots op het eind resultaat.
Op woensdag waren we vrij, omdat het dag van de Marrons was. Om dit heugelijke feit te vieren gingen we de avond er voor maar naar eight ball, een karaoketent. Ik moet zeggen, we hebben ons best vermaakt. De volgende dag zijn we met zijn alle gaan ontbijten bij zus en zo en vervolgens hebben we nog een rondje Palmentuin gedaan, maar dat viel eigenlijk een beetje tegen. Daarna ben ik met Sven nog maar even een rondje door de stad gaan fietsen, om het rondje maar weer af te sluiten met een drankje bij zus en vervolgens thuis gelijk aan te kunnen schuiven voor het eten.
Donderdag was een stagedag zonder kids, vandaag stond namelijk de ouderinformatieochtend op het programma en daarna zou er vergaderd gaan worden. De planning was dat we om twaalf uur klaar zouden zijn. De informatieochtend verliep goed en die was dan ook zo voorbij. Daarna was het tijd voor de vergadering. Nou dat was me wat. De vergadering duurde drie uur en er is dan ook drie uur lang vrolijk door elkaar geschreeuwd en gingen we van hot naar her. Eigenlijk was het mooi om een keer mee te maken, maar of het nou voor herhaling vatbaar is weet ik zo net nog niet. Daarna nog even wezen lunchen in de stad en vervolgens nog even wezen stappen. Na twee uurtjes slaap ging de wekker alweer en was het tijd voor de laatste stage dag van deze week. Vandaag stond er gym op het programma. We gingen met de bus naar het gymveld, waar de leerlingen per week 2 SRD voor moeten betalen. Omdat de grote bus stuk was gingen we in twee delen. Ik moest dus maar even als oppas fungeren omdat de klas voor ons natuurlijk ook weer niet in één keer terug kon naar school. Uiteindelijk hebben de kinderen een liedje gezongen met bewegingen erbij, allemaal 60 meter gesprint en daarna was de gymles al weer over. Ook dit was een erg bijzondere ervaring. Ik had me er eigenlijk toch wel iets meer bij voorgesteld, aangezien we ook een vakleerkracht hebben op school. Maar ja, zo leer je de gymlessen in Nederland wel weer meer waarderen.
Morgen gaan we twee dagen de zee op om te kajakken met het huis en daarna is het weekend alweer voorbij. Volgens mij heb ik nu ook wel alles wat ik de afgelopen week heb meegemaakt weer verteld.
Ow ja, vandaag zijn we ook nog bij Johan, huisgenoot, op z’n stage wezen kijken. Was wel weer apart om te zien en zo zien we ook nog eens een ander deel van Paramaribo. Was wel heel leuk om te zien na alle verhalen die we er al over gehoord hadden.
Ik zal zo proberen nog wat foto’s te uploaden van mijn rondje door de stage en alle andere belevenissen, hopend dat die ook een wat ander beeld gaan geven dan alle partypics die op m’n facebook worden gezet ;)

Liefsx

  • 13 Oktober 2012 - 08:49

    Lindy:

    He meis!!

    Wat heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Ik mis eigenlijk nog wel een foto.... die van jou in je uniform!:P Anders stuur je hem maar privé!!
    Misschien moet je de kinderen dan maar korfballes gaan geven;-) Ik heb duidelijk gymles in het verkeerde land gehad zo te lezen!!;-)

    Maar heel veel plzr met je al je tripjes, feestjes en de lessen op school natuurlijk!
    Geniet er van! Kus!

  • 13 Oktober 2012 - 11:57

    Manja:

    Smullen weer, je foto's en verhaal!
    Veel plezier :-)

  • 17 Oktober 2012 - 18:25

    Sjoukje:

    Hai meissie.

    Hoe krijg je het voor elkaar om in de weinig tijd die jouw aL rest nog zo een verhaal neer te zetten.

    Super hoor San.

    Maar je super bezorgde tantetje wil wel als ik het zo lees dat je wat minder vaak in zo een te gekke bus snapt.

    Gelukkig heb je de komende weken controle.

    Ga je goed voor die controleur zorgen (ha,ha,ha)

    Geniet ervan Sanne en een tuuuuuuuuuuuuuuuut Sj.

  • 17 Oktober 2012 - 18:25

    Sjoukje:

    Hai meissie.

    Hoe krijg je het voor elkaar om in de weinig tijd die jouw aL rest nog zo een verhaal neer te zetten.

    Super hoor San.

    Maar je super bezorgde tantetje wil wel als ik het zo lees dat je wat minder vaak in zo een te gekke bus snapt.

    Gelukkig heb je de komende weken controle.

    Ga je goed voor die controleur zorgen (ha,ha,ha)

    Geniet ervan Sanne en een tuuuuuuuuuuuuuuuut Sj.

  • 17 Oktober 2012 - 18:25

    Sjoukje:

    Hai meissie.

    Hoe krijg je het voor elkaar om in de weinig tijd die jouw aL rest nog zo een verhaal neer te zetten.

    Super hoor San.

    Maar je super bezorgde tantetje wil wel als ik het zo lees dat je wat minder vaak in zo een te gekke bus snapt.

    Gelukkig heb je de komende weken controle.

    Ga je goed voor die controleur zorgen (ha,ha,ha)

    Geniet ervan Sanne en een tuuuuuuuuuuuuuuuut Sj.

  • 17 Oktober 2012 - 18:27

    Sjoukje:

    Sorry lieverd maar mijn comp doet af en toe erg raar, maar goed nu heb ik net zo'n lang verhaal als jij (ha,ha,ha)
    Zal wel niet aan de comp maar aan mij liggen.

  • 23 Oktober 2012 - 10:42

    Emma:

    Hee San!

    Super om je verhalen te lezen. Ondanks de drukte heb je het denk ik perfect naar je zin! :-)

    Geniet ervan!

    Xx Emma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 49934

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: