De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens tijd om weer een verhaaltje te typen. De eerste week Suriname zit er inmiddels op en daarmee ook de eerste week stage.
Gelijk de donderdag nadat we waren aangekomen zijn we een fiets gaan regelen, zodat we ons in ieder geval van a naar b kunnen verplaatsen. Toen de fiets geregeld was hebben we nog even wat bij zus en zo gedronken. Daarna gelijk even een rondje door de stad gedaan, een foto gemaakt bij 'het' i love su bord en eventjes op de markt geweest. Fietsen hier is best wel een uitdaging, omdat het verkeer gewoon één grote chaos is en de Surinamers zijn geen fietsers gewend.
Vrijdag zijn we met huisgenootjes naar het pannenkoeken restaurant geweest, en ik kan jullie vertellen, 9000 kilometer verder op smaken ze ook prima =) Daarna zijn we eerst weer naar huis gegaan want het nachtleven begint hier pas om twee uur, dus om 1 uur met de taxi richting Touché, het is wel even iets anders dan in Nederland maar zeker net zo gezellig, de prijzen van het bier zijn hier ook erg gezellig, wat natuurlijk niet heel verkeerd is voor ons als arme studentjes ;) Wijn is hier helaas niet goedkoop dus ik vrees dat ik over 3 maanden alleen nog maar bier drink ;)
Zaterdag eindelijk maar eens begonnen het met uitpakken van mijn koffer, want drie maanden uit een koffer leven is ook niet echt geweldig. Verder eigenlijk niet veel gedaan, een beetje in het zwembad liggen dobberen en 's avonds zijn we naar Popcaan geweest, Popcaan is hier de plaatselijke held. Om eerlijk te zijn was zijn voorprogramma leuker dan Popcaan zelf. Iedere keer als er een artiest kwam, ging iedereen massaal richting het podium en zodat hij weer weg ging stroomde het weer leeg omdat iedereen drinken ging halen. Toen Popcaan dan eindelijk het podium op kwam gingen alle Surinamers compleet uit hun dak, ik vermoed alleen dat Popcaan niet zo sterk is in het onthouden van de teksten van zijn liedjes. Na ongeveer 30 seconde ging hij weer door naar het volgende liedje, zeer vervelend. Maar verder hebben we ons prima vermaakt en de volgende dag werd aan het thuisfront mee gedeeld dat het er zwart zag van de mensen! Wat een top grap ;)
Op zondag hebben we uitgeslapen, tot dat het gewoon te warm was om nog in bed te blijven liggen. Toen ik wakker was heb ik me maar verplaatst naar het zwembad. Uiteindelijk om 2 uur maar besloten boodschappen te gaan doen, omdat er natuurlijk wel gegeten moest worden 's avonds. Gelukkig kunnen we hier ook wereldgerechten van Knorr maken en staan de Jodenkoeken hier ook in de schappen. Die hoeven we dus niet te missen tijdens deze 3 maanden :P Toen we terug kwamen van de supermarkt kregen we te maken met een tropisch regenbuitje. We zijn toen maar, en nee mam dit is geen grap ik heb zelfs een foto als bewijs ;), de hele keuken gaan opruimen. Alles was een beetje (heel erg) smerig en aangezien het regende konden we toch niks anders doen.
Zondag wel op tijd naar bed gegaan, want de volgende dag moesten er begonnen worden met stage. Bij aankomst op stage zijn we eerst een kwartier bezig geweest met het zoeken van de directeur. Toen we de beste man gevonden hadden werd ons verteld dat hij geen tijd had en dat we later maar op kantoor langs moesten komen. We hebben toen maar even een rondje over het schoolplein gelopen en om kwart voor 8 begon de vlaggenparade. Dit was erg leuk om mee te maken, ik heb er ook een filmpje van gemaakt, weet alleen niet of ik deze kan uploaden maar dat ga ik vanzelf merken. Uiteindelijk ga ik in klas 3 (groep 5) stage lopen en Nicoline in klas 1 (groep 3). Mijn begeleiders is gelukkig erg aardig. Deze week heb ik nog niet heel veel in de klas gedaan, vooral werk gecorrigeerd en paraven gezet. De schriften moeten eigenlijk thuis ook iedere keer ondertekend worden door de ouders. De kinderen hier hebben wel onwijs goede rugspieren, want de tassen die ze hebben zijn echt loodzwaar. Schriften moeten allemaal zelf aangeschaft worden en ook gekaft worden. Is je schrift niet gekaft dan gaat hij weer mee naar huis. Verder wordt echt alles op het bord geschreven, hele verhalen. Wat voor mij best een uitdaging is, aangezien ik nog nooit een krijtbord heb gehad op stage en dus ook nog nooit hele opdrachten op het bord heb hoeven schrijven. Het tempo van de leerlingen pas zich denk ik aan aan de hitte, want het ligt bijzonder laag. We zijn maar liefst twee hele uren bezig geweest met een taallesje. Sven zit ondertussen heel fijn commentaar te leveren op iedere zin die ik typ. Gezellig nog een pabo’er in huis!
Afgelopen donderdag kregen we ineens te horen dat we niet meer op open schoenen voor de klas mogen staan (terwijl we de hele week al op slippers hebben gelopen.. zal ook wel aan het tempo hier liggen) en dat we ook stof krijgen weer we een uniform van moeten gaan maken. Ik ben benieuwd.
In mijn stageklas zitten 29 kinderen, waarvan er 7 chinees zijn. Om de 50 meter heb je hier ongeveer een supermarkt van een chinees. Best apart. De namen in mijn klas zijn gelukkig nog wel uit te spreken en hier heel lastig. De school is om kwart voor 1 uur en om 1 uur ben ik vaak al thuis,kortom een erg zwaar leven hebben we hier dus ;)
Donderdag zijn we ook maar weer op stap geweest aangezien we toch vrij waren op vrijdag. Daarvoor hebben we overigens nog even een spinninglesje gedaan bij Ilse, een huisgenootje van ons die hier werkt als fysio. Ik moet zeggen het ging er bijzonder fanatiek aan toe voor Surinaamse begrippen, pfhoe. Vervolgens gingen we naar de Havana. Ook hier waren veel stagiaires, maar ook genoeg locals die grijpgrage handjes hadden. Aangezien de mannen hier in huis niet mee op stap waren, aandacht genoeg. Overigens alles wat man is fluit, psst of toetert naar je als je langs fietst. Eigenlijk gebeurt alles in het verkeer hier met behulp van de toeter, als ze hier boetes zouden gaan geven voor onnodig toeteren is de regering hier binnen no time schatrijk.
Inmiddels ben ik Linda ook al tegen gekomen, ze zit ongeveer 1,5 kilometer verder op dus we zullen elkaar ook nog wel vaker tegen gaan komen =)
Tot slot nog even iets totaal anders. Het huis, oke de meiden in huis, zijn allemaal in de ban van Christian Grey. Deel 1 is twee keer aanwezig en deel 2 en 3 heb ik ook nog mee. Dus alle meiden lezen nu gezellig vijftig tinten grijs, donkerder of vrij. En hoe kan het ook anders, tijdens de spinningles kwam dit onderwerp ook nog even langs.
Goed volgens mij heb ik nu wel alles verteld, morgen gaan we op trip naar Berg en Dal, die week daarna gaan we kajakken op zee en die week daarna komt ome Wieb alweer langs, dus dan ben ik ook alweer op pad. Foto’s komen later deze week.

Liefsx

  • 06 Oktober 2012 - 08:05

    Hetty:

    Wat een belevenis allemaal Sanne, een hele fijne stage in Suriname. Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Gr. Hetty

  • 06 Oktober 2012 - 10:52

    Maja:

    Hoi Sanne,

    Beter nat van het warme weer dan van de regen, zoals hier in Nederland, moet je maar denken. Leuk te lezen dat je al aardig gewend bent. Lange schooldagen heb je hoor!!
    Ben benieuwd naar je foto's en zal straks je moeder bellen om te kijken of ze al bijgekomen is van de schrik van je poetsneigingen.

    Groetjes,
    Maja

  • 06 Oktober 2012 - 15:46

    MAMS:

    Hoi Sanne,
    Het biedt dus goede vooruitzichten dat verblijf in Suriname.
    Ik doe niets meer aan mijn keuken.
    Leuk dat je Linda al gezien hebt/ Had zij ook een goede vliegreis gehad?
    Doe ze de groeten van mij als je ze weer ziet.
    Moet je xelf een uniform maken daar??? Hebben ze ook een tante Ans daar?
    En dus ook schoenen gekocht?
    Hoe is het met je muggenpikken? of hebben ze al genoeg van jouw bloed?
    Nou meis geniet ervan(zeker van het weer, het regent hier vaak)
    Het verslag vond ik erg leuk.
    Groetjes en liefs van je moeder

  • 10 Oktober 2012 - 11:35

    Pierre:

    Nou das een mooi bruin leven. Benieuwd hoe je uniform staat. Verder hoef ik denk niet te vragen of je het naar je zin hebt. Veel genieten en veel doen. Lees wel weer van de verdere avonturen.

  • 10 Oktober 2012 - 18:56

    Erika En Tante Claar:

    hoi, hoi,
    zo te horen heb je het wel naar je zin daar in het warme landje, maak er een leuke tijd van.
    hier alles zijn gangetje
    Tant heeft al wat nieuwe meubeltjes gekocht, staan er nog niet moet eerst behangen worden

    groetjes erika en tant

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 49882

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: