Schoenen maken de man - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Schoenen maken de man - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Schoenen maken de man

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Februari 2015 | Malawi, Cape Maclear

Hallo allemaal,
Het regenseizoen is hier nog steeds in volle gang. Tot nu toe houdt het vooral wat dagen zon en droog en daarna wat regenachtige dagen in. Gelukkig is dit het perfecte weer voor de maïsplanten om te groeien. Voorlopig ziet het er dus naar uit dat iedereen een prima oogst zal gaan krijgen :)

Ik hoor jullie ondertussen al denken, zou een lerares nou echt niet weten hoe het spreekwoord gaat? Jawel hoor lieve mensen. Maar vandaag ga ik jullie op de hoogte brengen hoe schoenen de man maken hier in Cape Maclear.

Wanneer je in Nederland een schoenenwinkel inloopt heb je altijd verschillende afdelingen, kinderen, mannen en vrouwen. Wanneer je hier in Cape Maclear op schoenen jacht gaat, kom je bij de kleine winkels in het dorp waar alles op een hoop ligt. Of wanneer je naar de markt gaat op zoek naar schoenen, ligt alles op een nog grotere hoop. Onderscheid tussen man, vrouw en kinderen is het dus niet.

Als je vervolgens een mooi paar schoenen hebt gevonden, heeft het hier helaas geen nut om te vragen of ze het betreffende paar ook in jouw maat hebben. Dit heeft twee redenen. Ten eerste lopen ze hier niet even het magazijn in om te checken of ze jouw maat nog op voorraad hebben. Ten tweede de maten hier in Malawi kloppen van geen kant. Ongetwijfeld heeft dit er mee te maken dat de helft van de schoenen geïmporteerd is vanuit China en de andere helft echte, vaak al afgedragen, merkschoenen zijn afkomstig uit Europa of de VS. Gelukkig geven de Malawianen hier in Cape Maclear ook niet zo heel veel om goed passende schoenen. Zie je leuke schoenen, maar zijn ze eigenlijk te klein? Dan knip je toch gewoon het bandje aan de achterkant er vanaf zodat het wel past ;) of in het geval van slippers kan je er ook gewoon op lopen, want ze hebben zoveel eelt op de voeten dat ze het verschil niet eens merken.

Als je in Nederland op het terras zit en je zou letten op het schoeisel van de voorbijgangers, zal het jullie niet verbazen dat ballerina’s zich alleen aan de voeten van vrouwen bevinden. Hetzelfde geldt voor roze slippers met hartjes of franjes.

Wanneer ik hier in Cape Maclear onder de boom zit, jawel het woord hangjongeren is hier toch echt uitgevonden, zie ik ook vele roze slippers voorbij komen. Vaak zijn het vrouwen, maar genoeg mannen lopen hier op roze slippers met hartjes of andere franjes. Nou zou het in dit geval nog kunnen dat de betreffende man slippers geleend heeft van zijn vrouw of zijn zus. Maar wat mij tot nu toe toch wel het meest verbaasd heeft zijn dat de mannen hier met het grootste gemak ook op ballerina’s lopen. Alsof ze voor de mannen gemaakt zijn. En wij, de gekke blanken, zijn de enige die denken dat het gek is.

Dus beste mannen in Nederland, doe eens Afrikaans en trek de ballerina’s van je vrouw, vriendin of zus aan ;)

Tot slot wil ik nog wat kwijt over de leerkrachten op de scholen. Deze gaan erg netjes gekleed, overhemd, pantalon en glimmende schoenen. Helaas moet er vaak geconcludeerd worden, dat de mouwen van het overhemd te lang of te kort zijn. Hetzelfde geldt voor de pantalon. En de schoenen zijn vaak een paar maten te groot. Maar het hebben van glimmende schoenen is hier in Cape Maclear belangrijker dan het hebben van passende schoenen.

Liefs Sanne

• 26 Februari 2015 - 18:35

Sjoukje:

Hai lieve Sanne.

Ben wel benieuwd of jij wel lekker loopt op de zwarte mannenschoenen maat 44 ???
    Want die had je toch laatst gekocht ????

Geniet er nog maar ff van.

Tuuuuuuuuuuuuuuut Sj

• 01 Maart 2015 - 13:50

Wieb:

Wie de schoen past trekt 'm aan.
    Hoi, Wieb

• 03 Maart 2015 - 11:19

Tiny:

Een leuk verhaal, Sanne. Eigenlijk, maar dat wisten we ook al, zijn wij hier ontzettend verwend. Waren we hier maar wat eerder tevreden met ons (goede) leven.
    Wanneer kom je weer naar Nederland, Sanne, en wat ga je dan doen? Mag je niet nog een jaar daar blijven? (mocht je dat willen tenminste). Geniet er nog maar van, het blijft een mooie ervaring in je leven.
    Groetjes, Tiny