De geografische kennis van de Malawineese man - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu De geografische kennis van de Malawineese man - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

De geografische kennis van de Malawineese man

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 November 2013 | Malawi, Cape Maclear

Tegenwoordig gaan de meeste kinderen hier in Malawi naar school. Hoe veel ze daar daadwerkelijk leren is alleen wel de vraag. In één klaslokaal zitten hier gemiddeld 80 kinderen. Ze hebben geen boeken, maar met een beetje geluk wel een schrift en een pen.

De meeste leerkrachten zijn niet geschoold. Wanneer ze dit wel zijn hebben ze een twee jarige opleiding gehad. Tijdens deze twee jaar wordt er geen praktijkervaring opgedaan. Ze leren tijdens de opleiding dus niet hoe het is om aan een klas van 80 leerlingen les te geven. Daarnaast worden de meeste leerkrachten die zijn opgeleid, gestrikt voor de privéscholen. De openbare school is gratis, om er voor te zorgen dat alle kinderen wel naar school gaan en voor de privéschool moet betaald worden. Nu gaat het hier ook meer om een symbolisch bedrag, gezien wat we in Nederland gedurende het schooljaar moeten betalen.

Daarnaast is het percentage wat de school uiteindelijk afmaakt, niet heel hoog. De meeste kinderen maken de lagere school wel af, maar moeten daarna op het land gaan werken of iets dergelijks. Een deel stroomt wel door naar het middelbare onderwijs. Hier zijn de klassen over het algemeen kleiner, simpelweg doordat de helft al is gestopt met school. De ‘slimme’ leerlingen gaan naar de middelbare school in Monkey Bay of Mangochi, omdat deze scholen weer beter zijn dan de lokale middelbare school hier in Cape. Mits de ouders het kunnen betalen natuurlijk.

Er zijn hier ook kinderdagverblijven, maar daar moet eigenlijk altijd voor betaald worden en is dus niet voor iedereen haalbaar, ook gezien de grote gezinnen die hier zijn. Wanneer jij namelijk vier kinderen heb die naar de crèche gaan moet je voor Malawineese begrippen veel geld betalen en dat geld is er vaak niet. In feite verschilt dat niet zo veel met Nederland waar het inmiddels bijna goedkoper is om een dag minder te gaan werken dan je kind naar een kinderdagverblijf te sturen.

Maar goed, dit alles brengt mij bij de geografische kennis van de meeste Malawianen. En dan met name de geografische kennis van de Malawineese man. Deze is wonderbaarlijk goed, gezien het feit dat de meeste hun school niet hebben afgemaakt. Nu vragen jullie je natuurlijk af hoe ik dan weet dat hun geografische kennis zo goed is. Nou het is heel simpel, vrijwel iedere Malawineese man die je tegenkomt heeft altijd al een keer naar Nederland gewild. Want, zo verzekeren ze me allemaal, dat is zo een mooi land. Ik vind het bijzonder knap dat al deze mannen, ondanks dat ze school niet hebben afgemaakt, toch weten waar Nederland ligt. Toch leuk om te weten dat ons kikkerlandje hier zo populair is. Iedere Malawinees die mij vertelt dat hij graag een keer naar Nederland wil, vertel ik dat ze goed moeten sparen, want het is erg duur. Op de een of andere manier druipen de meeste dan teleurgesteld af. In twee maanden tijd ben ik enorm veranderd, hier in Malawi ben ik namelijk een wandelend ticket naar Nederland ;)



Liefs Sanne

  • 09 November 2013 - 15:08

    Lia Jansen:

    Hallo Sanne,

    Zal me even voorstellen....ik ben Lia en ga met je moeder, en nog andere naar de Sumo en ik zwem op de dinsdag avond bij haar.
    Iedere keer vroeg ik hoe het met jouw ging, hier ver vandaan. Ze vertelde altijd uitvoerig de leuke en de minder leuke dingen.
    Ik vind het zo knap van je dat je dit aan heb gedurfd en dan kunnen de mensen wel zeggen, ach een jaar is zo voorbij maar voor dat je hier aan begon kon je toen nog niet zeggen, hoeveel je zou leren van het land/volk en het volk van jouw....want "je echtgenoot" is zeker nog niet gevonden, hahaha.
    En voor dat je het weet ben je zo alweer 2 maanden verder.
    Ik lees met veel plezier je verhalen.[ en blijf op de hoogte van je moeder] maar ik wens je veel succes.

    Groet,
    Lia.

  • 11 November 2013 - 16:18

    Elly:

    Hoi lief,
    80 kinderen in de klas, ik moet er niet aan denken.
    Zitten zeker met z'n drieën op een stoel en hoe groot is de klas?
    En hoe gaat het met jou en het leren van hun taal? wil dat lukken?
    heel veel liefs xxxxxxxxxxxx Je Ma

  • 12 November 2013 - 19:25

    Sjoukje:

    Hai lieffie.

    Mijn aanhef maar iets kleiner houden dan je moedertje, vind je ook niet.
    Waar ik echt nieuwsgierig naar ben San is als je die mannen vraagt waar dat mooie Nederland
    ligt weten ze dat dan echt wel op een kaart aan te wijzen (als jullie daar overigens een kaart hebben).
    Of is het zo mooi omdat ze daar jou zo mooi vinden.
    Ben benieuwd ?
    En net als je Ma (zal dus wel in de familie zitten) 80 kinderen, ik moet er niet aan denken.
    Trouwens een dikke knuffel van de kleine vier hier.


    Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut Sjoukje

  • 17 November 2013 - 12:23

    Rino:

    Hoi Sanne,

    80 kinderen in een klas en geen lesmateriaal. Wel, dan is het in NL nog niet slecht geregeld he.
    Heb je zelf genoeg lesmateriaal ? Die kinderen die je les geeft hebben het met een afgestudeerde prive Juf maar getroffen.
    Veel succes !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 50335

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: