Typisch Hollands - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Typisch Hollands - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Typisch Hollands

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

01 December 2013 | Malawi, Cape Maclear

Vorig jaar moest ik alles al missen omdat ik toen in Suriname zat en dit jaar ben ik weer niet thuis met Sinterklaas. Gelukkig heeft zwarte piet dit jaar de weg naar Cape McClear weer kunnen vinden.

Gisterenavond is zwarte piet namelijk op bezoek geweest. Vooral met dit soort festiviteiten kom je tot de ontdekking dat dingen die eigenlijk heel vanzelf sprekend zijn, hier helemaal niet zo zijn. Neem nou inpakpapier, nergens in het dorp en ook niet in de ‘grote stad’ is inpakpapier te vinden. Het was dus een kwestie van creatief met vouwblaadjes omgaan.

Daarnaast had ik nog wat andere creatieve uitspattingen, zo werden er zwarte pieten mutsen gemaakt, die vol trots aan de lokale bevolking werden geshowd. Waarschijnlijk dachten deze mensen alleen maar wat hebben die nou weer voor gek hoedje op hun hoofd ;)

Van mijn eigen jeugd weet ik nog wel dat we altijd zwarte pieten gym deden op school. Ik had besloten dat hier ook te gaan organiseren. Eerst even contact gezocht met het thuisfront om inspiratie op te doen van mijn eigen zwarte pieten diploma’s. Vervolgens aan de slag met alle voorbereidingen. Doosjes werden beplakt met vouwblaadjes (bij gebrek aan inpakpapier), een hoelahoep met doek werd gebombardeerd tot schoorsteen en pennen veranderende in wortels. Al met al was ik best trots op mijn eigen creativiteit.

Gelukkig werden de spelletjes ook met luid gejuich ontvangen door mijn leerlingen. Zo hebben we met schepnetjes pakjes uit het zwembad gevist, hebben we pepernoten gedoken in het zwembad, hebben we wortels zover mogelijk gegooid bij het onderdeel wortel werpen en hebben we pakjes bezorgd en deze vervoerd op ons hoofd. We zijn tenslotte in Afrika J

’s Avonds stond zwarte piet voor de deur met een kussensloop vol cadeautjes. Tussen de cadeautjes zat ook nog een zak pepernoten en chocolademuntjes. Na dat vorig jaar gemist te hebben kon ik dat nu wel weer extra waarderen J

Wat ik het meest apart vond aan deze sinterklaas viering, was het feit dat er met temperaturen van 35 graden sinterklaasliedjes geoefend moesten worden en er dus pepernoten waren. Maar ja, daar kan ik wel aan wennen J

De maand december betekent niet alleen Sinterklaas, Kerst en Oud&Nieuw, maar ook dat ik hier alweer bijna 3 maanden ben en dat het regenseizoen er aan komt. Na één voorproefje op het regenseizoen, heb ik toch al het idee dat het droogteseizoen meer mijn ding is ;)

Liefs Sanne

  • 01 December 2013 - 22:20

    Dani:

    Ik ben zelf niet van het sinterklaasfeest, maar zoals jij het daar hebt gedaan klinkt het wel super!!!

    Hopelijk heb je een fijne reis en ik spreek je met kerst hihi <3

  • 02 December 2013 - 13:11

    Rino:

    Hallo Sanne,

    Weer een gaaf verhaal. Sinterklaas feest, maar dan weer een beetje anders, dat vergeet je nooit meer !
    Ik denk dat ik je volgende verhaal wel zal lezen op een zonovergoten Bali. Ga maar ff overwinteren.
    Ik wens je alvast een heel fijn Kerstfeest en een goede "Rutsch" in het nieuwe jaar 2014 !!


  • 02 December 2013 - 19:47

    Sjoukje:

    Hai meid.

    Nu denk je misschien ik mis die oudere meneer met die enorme witte baard, maar ik wil wedden dat als je volgende jaren (als je dat gaat lukken, ik weet niet wat je nog allemaal van plan bent) weer hier bent, je nog heel lang zal terugkijken op alles wat je nu in deze maand meemaakt daar in verweggistan.
    Geniet er maar van en ik zal Sinterklaas de groeten van je doen, zodat hij je niet zal vergeten.

    Heb je nog iets voor zijn grote boek, want dan gaat het zeker lukken.

    Verkeerd bezorgde kadootjes worden echt doorgestuurd naar Malawi, heeft er vast iemand wel plezier van.

    Doei (en ik hoop dat de pepernoten daar te eten zijn) Sjoukje

  • 05 December 2013 - 23:10

    Wim En Corry Bouwman:

    Hallo Sanne,
    wat een leuk verhaal over het sinterklaasfeest in Malawi. Bofkont, om met 34 graden Celsius het sinterklaasfeest te vieren.Hier is het 3 graden boven 0 en en behoorlijke storm maakt de gevoelstemperatuur nog wat killer.Toch zijn we niet jaloers,hoor.Gelukkig dat je zo creatief bent om al die dingen te kunnen aanpakken.Nog veel succes met je verdere avonturen. Corry en Wim

  • 06 December 2013 - 10:35

    Maja:

    Hallo nicht,

    Nu alle planten en potten en alle andere losse spullen binnen gehaald zijn, vanwege een vreselijke storm met hagel en natte sneeuw, ga ik me maar even verwarmen aan jou warme Sinterklaas verhaal. Ja het is wel een rare belevenis maar je hebt later wel iets aparts om op terug te kijken. Dat zul je straks met de Kerst ook wel weer ervaren. Het is raar om in de warmte en korte broek bij een kerstboom te staan, maar het blijft je wel altijd bij.

    Geniet van je vakantie en blijf ons op de hoogte houden met je leuke verhaaltjes.

    Maja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 50338

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: