Een beetje zakelijk verhaal dit keer - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Een beetje zakelijk verhaal dit keer - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Een beetje zakelijk verhaal dit keer

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

06 Juni 2014 | Malawi, Cape Maclear

Hallo allemaal,

Laatst zijn mijn ouders bij mij op bezoek geweest. Veel mensen vragen regelmatig aan hun hoe het was? Soms vragen ze dan wel eens of ze ook iets kunnen doen of geven.

Ik heb al veel spullen van mensen gehad en nogmaals bedankt daarvoor. Maar er zitten een beperkt aantal kilo’s aan vast wat ik mee mag nemen in het vliegtuig. Dat is soms wel jammer.
Geld aan de mensen hier geven is geen goed idee. Ik koop er dan liever zelf hier op de markt spulletjes of eten voor. Het mes snijdt dan aan twee kanten, de winkelier en degene die het krijgt.

Dit zijn dingen die we hier hard kunnen gebruiken:
*klok Ik ben op zoek naar 2 klokken, ik weet dat Afrikanen niet
van de tijd zijn, maar als het om schooltijden gaat zijn ze
wel heel strikt. De leerkracht kijkt eens naar buiten en de
stand van de zon. Daarom ben ik op zoek naar 2 klokken op
batterij.
*bordkrijt
*plastic bekers maximaal 20 stuks.
*springtouwen
*ballen (evt. ballenpomp)
*knopen, het liefst in een set van drie in de kleuren; doorzichtig of zwart, maar losse knopen zijn ook welkom.

Mocht u toch iets van geld willen geven dan leg ik uit waar dat naar toe gaat en laat daarom ik een soort boodschappenlijstje zien.

Als eerste, voor wie zijn de spullen eigenlijk?
Dit is natuurlijk de belangrijkste vraag, want regelmatig is in het nieuws dat er ergens weer geld is verdwenen via een één of andere hoge baas.

• Op ‘mijn’ boodschappenlijst staan dingen voor het kinderdagverblijf waar ik werk. Voorheen was het alleen een peuterspeelzaal en groep 3 en 4 van de basisschool (groep 1&2 kennen ze hier niet). Maar nu is het ook een Daycare geworden. De kinderen kunnen er dus de hele dag blijven. Dit betekent dat er ook een lunch gekookt moet worden. In dit geval gaat het om ongeveer 50 kinderen waar iedere werkdag een lunch voor gekookt moet worden. Daarnaast zijn hier natuurlijk maar weinig materialen.
• Ook wil ik ze graag leren om hun eigen ‘winkeltje’ op te starten, ieder willekeurig persoon kan hier namelijk zijn dingen verkopen. Omdat bij Sinthana, ook als ik weg ben nog dingen aangeschaft moeten worden. Ik heb nagedacht over een manier om hun eigen winkel(tje) te beginnen. Dat is heel simpel. Door zelf popcorn en mandasi’s (oliebollen) te gaan verkopen, zal er een klein beetje geld verdiend worden. Ik heb de middelen om dit te maken ook op de boodschappenlijst gezet omdat ik ze graag op weg wil helpen met dit plan. De kinderen krijgen hier namelijk vaak geld mee van de ouders (10 of 20 kwatcha, dus 2 of 5 cent) en kunnen daar dan wat voor kopen. Nu doen ze dit onderweg naar school, maar ik wil proberen dat ze het nu op school gaan kopen.
• Daarnaast staan er wat dingen op de boodschappenlijst die van het voedingsprogramma van Jeannette (arts in de kliniek hier) zijn (de moeder van Timba, aan wie ik les geef).

Dat zijn dus de twee doelen.

Met het maken van een soort boodschappenlijstje ben ik iedere keer uit gegaan van 1 stuks.
Schriften, pennen en potloden koop je hier namelijk per stuk en niet per 10 zoals wij dat doen. De prijs is dan ook per 1 stuks.
Om het wat makkelijker te maken heb ik de lokale prijzen om gerekend naar euro’s, maar ik zal de bedragen in kwatcha’s (lokale munteenheid) er achter schrijven voor de geïnteresseerden onder ons.

Schoolspullen (om te kopen hier in Malawi):
*balpen € 0,10 (50 kwatcha)
*potlood € 0,06 (30 kwatcha)
*gum €0,20 (100 kwatcha)
*schrift €0,10 (50 kwatcha)
*kleurpotloden (set van 12) € 1,00 (500 kwatcha)
*kleurboek €1,00 (500 kwatcha)

Daycare (dagopvang kinderen):
*brandhout €1,00 (500 kwatcha)
dit wordt gebruikt bij het bereiden van de
lunch.
*50 kilo zak mais €10,00 (5000 kwatcha)
hier wordt ufa van gemaakt en daar wordt
weer nsima van gemaakt. Dit moet je
eigenlijk zien als de aardappels die we in
Nederland bij (bijna) iedere maaltijd hebben.
*zeep €0,10 (50 kwatcha)
om alle borden af te wassen.
*1 kilo rijst €1,00 (500 kwatcha)
*popcorn 500 gram €1,50 (750 kwatcha) mais + olie.
*mandasi (voor 50 stuks) €2,00 (1000 kwatcha) bloem, gist en olie.
*rieten mat €2,00 (1000 kwatcha)
deze worden gebruikt om op te zitten.

Voedingsprogramma:
*pot sibusyso €3,00 (1500 kwatcha)
 hier kan één kind, twee weken van eten, kinderen die in het voedingsprogramma zijn opgenomen, zijn allemaal ondervoed.
*babymelk €3,40 (1700 kwatcha)
 hier kan één baby twee weken van drinken, deze melk wordt gegeven aan baby’s waar de moeder bij de geboorte is overleden of wanneer de baby’s ondervoed zijn.

Dan zijn er nog wat “Specials”:
*eenmaal een complete lunch voor 50 kinderen € 8,00 (4000 kwatcha).
De lunch bestaat dan uit: nsima (10 kilo mais =1500 kwatcha), kool (1000 kwatcha), tomaat (500 kwatcha), ui (200 kwatcha), kookolie (500 kwatcha) en limonade (300 kwatcha)
*een schooluniform voor een meisje, bloes en jurk €6,60 (3300 kwatcha)
Is 1800 kwatcha voor stof, 1500 kwatcha voor het maken.
*een schooluniform voor een jongen optie 1, bloes en broek €5,60 (2800 kwatcha)
Is 1800 kwatcha voor de stof, 1000 kwatcha voor het maken.
*een schooluniform voor een jongen optie 2, alleen bloes €2,80 (1400 kwatcha)
Is 900 kwatcha voor de stof, 500 kwatcha voor het maken.


Zo heb ik geprobeerd jullie een beetje een idee te geven van het leven en de kosten hier en wat we kunnen gebruiken.

Heb je zelf nog geniale ideeën, maar ben je er toch niet helemaal zeker van, laat het mij of mijn ouders weten 

Goed dit was het weer voor deze keer. Volgende keer zal ik jullie weer op de hoogte houden met een verhaaltje dat niet over geldzaken gaat. ;)

En echt als allerlaatste wil ik nogmaals iedereen bedanken die al spullen heeft gegeven, iedereen bedanken die alweer spullen hebben gegeven en iedereen bedanken die iets gaat geven. Kortom, om een lang verhaal kort te maken (alvast) BEDANKT!

Liefs Sanne

  • 06 Juni 2014 - 18:16

    Daan:

    JE BENT ZOOOO BRUIN
    JE HAAR IS ZOOOOO LANG
    EN JE BENT OOK AFGEVALLEN!!!!

    Je bent een topper ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 49893

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: