Tijd om aan de conditie te werken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Tijd om aan de conditie te werken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Tijd om aan de conditie te werken

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

24 December 2014 | Malawi, Cape Maclear

Jawel, na vier maanden, non-stop zon, tempraturen van +35 graden Celsius, is nu de tijd aangebroken om weer aan de conditie te werken.

Van de week werd met een paar luide knallen ’s nachts aangekondigd dat het zo ver was. Ondertussen waren er al diverse voorbereidingen getroffen door de bewoners van Cape Maclear. De benodigdheden werden opgezocht en grondig schoongemaakt voor gebruik. Omdat het dit jaar deze periode een kleine maand later is aangebroken dan afgelopen jaar, was er dan ook geen excuus om niet goed voorbereid te zijn. Kortom iedereen was er klaar voor!

Inmiddels is het dan zover, per toerbeurt lopen de mensen diverse keren naar het land op en neer en de kinderen rennen achter de apen aan. Zo af en toe is het tijd voor intervaltraining. De intervaltraining van de bewoners in Cape Maclear vindt altijd tegelijker tijd plaatst. Het startsein wordt gegeven en iedereen sprint zo hard mogelijk naar de plek van bestemming.

Mijn eigen hardlooprondjes zijn vanaf nu ook veranderd, vanaf nu zal het geen hardlopen meer zijn, maar zal het steeds meer in de buurt gaan komen van een steeplechase. Weliswaar zonder de hoge hindernissen waar overheen gesprongen moet worden. De intervaltrainingen sla ik over, wat veel vragen en vreemde blikken van de lokale bevolking oplevert.

Jawel, naar maanden van zweten is het dan eindelijk zover: hallo regenseizoen! Je hebt dit jaar lang op je laten wachten, maar daar ben je dan eindelijk. Je hebt letterlijk en figuurlijk de spanning uit de lucht genomen. De benauwdheid is verdwenen (ja, wij kunnen hier ook vies benauwd en zweterige Nederlandse dagen hebben) en er kan eindelijk geplant gaan worden. Vanaf nu kan de maïs gaan groeien.

Ondanks dat de mensen hoogte zijn van de paraplu is het toch weer een ander iets om deze daadwerkelijk mee te nemen als je op stap bent. Wat verklaart dat iedereen om mij heen begint te rennen zodra de eerste druppels vallen. Op dat moment klap ik gewoon mijn paraplu uit ;).

Naast het feit dat het regenseizoen is begonnen, loopt het dorp weer vol, vanwege de feestdagen. De komende dagen zal Cape Maclear het Volendam van Malawi zijn. Waarom Volendam? Dat is heel simpel, het is een vissersdorp waar veel toerisme is. En zal uitgaan hetzelfde gevoel hebben, als een uitgaansgelegenheid in Utrecht binnen lopen.

Uiteraard zorgen al deze toeristen ook wel weer voor goede verkoop van alle souvenirs en heb ik geen recht om commentaar te leveren. Vanavond zal ik namelijk ook met volle teugen genieten van mijn 7-gangen kerstdiner.

Als laatste wil ik ook via deze weg iedereen nog fijne kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar wensen! :)

Liefs Sanne

P.S. opmerkingen over aan mijn eigen conditie werken na een 7-gangen diner, mogen achterwege gelaten worden ;)

  • 24 December 2014 - 14:02

    Rino:

    Hoi Sanne, weer een leuke story. Wat kan regen toch leuk zijn. Wel, we hebben hier ook regen genoeg, maar het dan ook wel tijd. Ik wens je heel fijne feestdagen en de allerbeste wensen voor 2015. Blijf gezond !
    Je volgende bericht zal ik denk ik zo lezen in een naar ik hoop zonovergoten Bali.
    Het ga je goed.

  • 25 December 2014 - 12:41

    Manja:

    Prachtig, ik zie het zo voor me! Iedereen om je heen begint met rennen en jij doet met een glimlach je paraplu open :-). Geniet van je 7-gangen diner ;-) en hele fijne feestdagen gewenst. x

  • 28 December 2014 - 13:40

    Wieb:

    Ha Sanne, jij ook het beste toegewenst voor 2015. Wieb

  • 12 Januari 2015 - 22:30

    Pierre:

    Hoi meis,
    Klonk goed dit weekend met bellen. Effe balen dat je laptop het heeft opgegeven. Maar gelukkig zijn er binnenkort alweer hulptroepen onderweg. Is misschien ook wel lekker rustig.
    Alle spullen bij Linda afgegeven en die is, samen met haar vriendin, dol enthousiast om weer naar Malawi te vertrekken.
    Bij jullie nu ook een beetje storm en nattigheid. Hier is het herfst. Heel vervelend.

    Lidy is inmiddels geinstalleerd in het Utrechtse. Maar jullie appen wel denk ik.

    Nou eens even kijken of de site dit commentaar pikt. Bij een aantal van je volgers schijnt dit niet goed te gaan.

    Dikke kussen en hou je haaks

  • 14 Januari 2015 - 22:07

    Thea Van Vliet:

    Hallo Sanne,
    Ik zat vandaag foto's te bekijken op de computer en toen kwam ik jou tegen, druk bezig met knopen
    uitzoeken bij mij aan tafel. En toen wist ik ineens, dat ik jou nog niet de allerbeste wensen en een
    gezond 2015 had gewenst. Bij deze een pakkerd vol met alle goeds voor het nieuwe jaar.
    Jij hebt het over het regenseizoen. Nou in Holland weten ze er ook wat van. Sneeuw valt er niet, alleen maar regen en akelig vochtige temperaturen. Niet goed voor mijn spieren en botten.
    Vorige week nog even lekker met je moeder thee gedronken - ze kwam lege jampotjes brengen - en
    volgende week ga ik na de Graaf Rupertlaan om haar te feliciteren met het nieuwe levensjaar.
    Jammer dat je haar dan niet even lekker beet kan pakken. Ik weet hoe het voelt met mijn buitenlandse zonen. Fijn dat je binnenkort bezoek krijgt van je vriendinnen. Geniet er maar lekker van.
    Sanne, heel veel succes met je prachtige werk en liefs van Thea en een kopje van de poes Wiske.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 49945

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: