Hoe was je naam? - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Hoe was je naam? - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Hoe was je naam?

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 Januari 2014 | Malawi, Cape Maclear

Hoe was je naam?

Wanneer je werkt in het onderwijs, op het kinderdagverblijf/peuterspeelzaal, BSO, muziekles of zwemles geeft, je krijgt veel kinderen te zien en al deze kinderen hebben natuurlijk een naam. Dat is niks nieuws.
Gelukkig worden ouders ook steeds creatiever in het verzinnen van namen, zodat het ons ook niet altijd makkelijk gemaakt wordt. Zo werd ik door een vijf jarige kleuter gewezen op het feit dat ik haar naam verkeerd uitsprak, ik moest het namelijk uitspreken als Djentl en niet Yentl. Vervolgens heb je nog de zichtbare verschillen, zoals bij Robbin en Robin, gelukkig zijn er toch ouders die het graag weer op de andere manier uitgesproken horen worden. En dan heb je nog de Roberts, zeg je Roobert of Robert. Tja het verschilt maar één letter, maar toch erg belangrijk voor de meeste Roberts.
Ik vermoed dat al deze verbasteringen van één naam het gevolg zijn van een willekeurig persoon dat lang geleden heeft besloten zijn zoon Cees met een c te noemen en niet meer met een k. Vervolgens werd het een rage om je kind niet meer gewoon Rik te noemen maar er Rick van te maken en werd overal een c tussen geplakt.

Tegenwoordig komen namen als Heaven, Storm, Vlinder, Mercedes, Tequila, Bink, Bloem steeds vaker voor op de klassenlijst die je aan het begin van het schooljaar overhandigd krijgt voor. Hoe creatiever, hoe unieker, hoe beter. Maar hoe vaak zal aan Storm gevraagd worden of er storm op komst is wanneer hij druk is, zal Mercedes gevraagd worden of ze een proefritje mogen maken, wordt aan Tequila gevraagd of ze een shotje van haar mogen en zal Bink te horen krijgen dat hij erg stoer moet zijn.

Wel, dan kunnen we hier in Malawi nog een hoop leren. Hier doen ze er namelijk nog een schepje bovenop. Ten eerst wordt iedereen die hier Rebecca of Richard of iets anders met een r heet, Lebecca en Lichard. De r is eigenlijk een overbodige letter hier in het alfabet, want ze spreken hem toch altijd uit al een l.

Vervolgens heb je de Engelse namen. Zo hebben we chefs die Happy en Lovely heten. Op de kleuterschool hebben we kinderen die Wisdom, Obama, Whisky, Terminator, Hope, Pleasure of Memory als naam hebben mee gekregen bij hun geboorte. Dit zegt gelijk ook weer iets over het niveau wat betreft Engelse taal onder de lokale bevolking.

Maar toch zijn dit voor mij niet de meest opvallende. Hier in het dorp, hebben we ook een paar Hitlers. Ik hoop dat deze kinderen nooit de drang hebben om naar Europa te vertrekken, want ik denk dat ze het daar toch lastig gaan krijgen. Nu kan je het de bevolking hier ook niet echt kwalijk nemen dat ze niet op de hoogte zijn van de Wereld Oorlogen, maar het blijft een lastig verhaal, vooral wanneer je aan de Duitse grens komt.

Nu heb ik natuurlijk ook een favoriet. Hij kwam van de week voor het eerst op de kleuterschool. Zijn naam is Osama. Deze leerling zal hopelijk nooit richting de Balkan willen reizen, want dat zou wel eens heel gevaarlijk kunnen zijn. Maar ook Amerika en Europa zijn met deze naam niet echt aanraders, kortom door zijn ouders is hij eigenlijk veroordeeld tot een leven hier in Malawi.

Natuurlijk is het verhaal pas echt compleet op het moment dat Osama op pad wordt gestuurd om Bin Laden broodjes bij de bakker te gaan halen. En nee het is geen grap, want we hebben hier heuse Bin Laden broodjes, uit veiligheidsoverwegingen heb ik mijzelf daar nog maar niet aan gewaagd ;)

Al met al vallen al die namen in Nederland dus toch nog wel mee ;)

Liefs Sanne

  • 11 Januari 2014 - 13:07

    Dani:

    HAHAHAHHAHAHA. ik ga stuk om dit verhaal!!!
    geweldig!!!!
    Dan ben jij met je sanne ook maar saai eigenlijk haha!

  • 11 Januari 2014 - 17:01

    Pierre Kuster (je Paps Dus):

    Hoi Meis.

    Nou avonturen weer! Heel toepasselijk die namen. Heb nu wat foto's bij je site gezet en minimaal één video. Ik dacht Bungee jumpen maar blijkt je Skydive te zijn.
    Dus Pierre wordt Pielle met de bestanden.
    Als het wat rustiger is op de site nog maar een keer proberen.
    We bellen, dikke kussen

  • 11 Januari 2014 - 17:05

    Pierre:

    De 2e doet het wel. Beetje irritante reclame erbij.

  • 11 Januari 2014 - 19:14

    Sjoukje.:

    Hai Meissie.

    Probeer daar eens een SJOUKJE te vinden.
    Naar mijn idee kunnen ze dat niet eens uitspreken.
    Maakt het wel spannend en avontuurlijk.

    Tuuuuutsie (misschien voor daar ook een leuke naam ).

  • 11 Januari 2014 - 19:59

    Ria:

    Echt leuk verhaal over namen, waar je vaak niet zo over nadenkt, maar bij jou vallen namen ook wel érg op! Gloetjes van Lia!

  • 11 Januari 2014 - 22:45

    T-j:

    Hoe cool is dat! (de video natuurlijk, maar het verhaaltje over de namen is ook leuk hoor ;))

  • 12 Januari 2014 - 10:06

    Manja:

    Ploest......
    Ik pak mijn klassenlijst er nog maar eens bij, in deze klas valt het volgens mij heel erg mee :-)
    Geweldig verhaal!

  • 12 Januari 2014 - 11:26

    Rino:

    Hoi Sanne, leuk verhaal over al die namen, inderdaad wel jammer dat die ouders kennelijk niet altijd de achtergrond van zo´n naam kennen.
    Hier in Bali hebben ze maar 4 namen; Mahde, Wajang, Ketut .... De vierde is mij ff ontschoten. Bij het vijfde kind beginnen ze gewoon weer met Mahde enz. Voor de duidelijkheid wordt er wel iets van de bijnaam aan toegevoegd. Lekker simpel dus.
    Misschien een goed idee (lach)
    Het ga je goed !!!

  • 12 Januari 2014 - 22:57

    Pierre:

    Hoi Sanne

    Nou eindelijk gelukt om je video's bij het verhaal te krijgen.
    Dikke kussen

  • 13 Januari 2014 - 13:53

    Mariska:

    Hoi lieve Sanne,

    Net even naar de filmpjes zitten kijken en werd al misselijk achter mijn computer. Zo te zien heb jij het reuze naar je zin.
    Iedere keer weer leuk om je verhalen te lezen.

    Dikke kus van mij.

    P.s. wat zat je haar leuk met het bungee jumpen.

  • 15 Januari 2014 - 10:35

    Maja:

    Hoi Sanne,
    Vandaag staat er toevallig een stukje in de krant over de namen in Nederland.
    Daar staan hele rare tussen. Ik vraag me wel eens af hoe die kinderen dat later zelf zullen vinden.wat denk je van Kip, Alpacino ( waar zouden die ouders no unaar hebben gekeken) en ook Provider. Arme stakkers.
    Ik begreep dat je graag wat oude overhemden zou willen hebben. Ik heb een vriendin ingeschakeld die bij de Lion-club zit. Zij zou de mannen daar eens even aan hun jasje, pardon overhemd trekken. Wie weet wat het oplevert.
    Je schrijft leuk nicht.
    Als het niks wordt in het onderwijs kun je misschien wel de journalistiek in.

    Groetjes ,
    Maja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1000
Totaal aantal bezoekers 49822

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: