Extra tomaten - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Extra tomaten - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Extra tomaten

Door: Sanne Kuster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 November 2014 | Malawi, Cape Maclear

In principe wordt mijn eten, net zo als vorig jaar, gebracht vanuit de lodge. Maar wanneer ik met vrienden eet, bezoek ik regelmatig de markt om wat boodschappen te doen. Het boodschappen doen gaat hier net iets anders als in Nederland. Wanneer ik in Nederland moet koken, loop je de supermarkt binnen. Vervolgens maak je een keus uit één van de vele gerechten die uit een pakje komen. Vaak staat daar ook nog een lijstje op met ingrediënten die je zelf moet toevoegen. Ideaal ;). Oja en natuurlijk niet te vergeten de variatietips die vaak ook nog te vinden zijn op de verpakking. Daarnaast voor alles wat vers wordt gekocht in Nederland, loop je met je zakje met groenten naar de weegschaal en komt daar een stickertje uit met een prijsje.

Helaas hebben de wereldgerechten van Knorr, de stoofpotjes en het braadstomen van Maggi, de familiegerechten van Honig MET speciale Honig spicemix en alle andere varianten van de verschillende huismerken, Malawi nog niet bereikt.

Hier in Malawi gaat het net allemaal even anders.

Alles wordt hier ten eerste per stuk of in kleine hoeveelheden aangeboden. Persoonlijk denk ik dat dit twee verschillende oorzaken heeft. Ten eerste geld; geld is natuurlijk altijd een punt in Afrika en vaak hebben de mensen geen geld om een kilo zak suiker te kopen, maar alleen om 100 gram suiker te kopen. Daarnaast leven de mensen hier natuurlijk dag bij dag. Waarom zou je dus naar de markt gaan om gelijk voor een week boodschappen te doen (zoals wij, goed georganiseerde Nederlanders het over het algemeen doen ;)) Daarnaast is de hitte nu ook nog een factor om geen groenten voor de hele week te kopen, want een koelkast is een luxe die de meeste lokale niet hebben.

De markt hier bestaat uit zo’n tien winkeltjes waar je groenten kan kopen, 10 winkeltjes waar je eieren en olie kan kopen en wat manden met vis. Kortom genoeg aanbod van alles. Ik vraag mijzelf dan ook regelmatig af hoe ze er allemaal rond van kunnen komen. Maar goed, druk is het in ieder geval altijd, want regelmatig wordt er nog wel eens iets vergeten en moet het nog even snel bijgehaald worden op de markt.

Wanneer we eieren eten, worden deze per stuk verkocht en gaan na aankoop in een plastic tasje. Eierdozen bestaan hier niet en het is dus altijd maar hopen, dat wanneer de verkoper de eieren in het zakje laat vallen ze nog steeds heel zijn. Vervolgens gaan we door met de tomaten. Alle groenten zijn vaak gerangschikt op grote, naar gewicht wordt totaal niet gekeken. Zo is een kleine dikke wortel, goedkoper dan een langere dunne wortel. De tomaten worden ook gerangschikt op grote en beurse plekken. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat de verkoper onderweg naar de winkel met de fiets onderuit gaat en alle tomaten over straat rollen.

Wanneer we een keus hebben gemaakt en het aantal tomaten hebben uitgezocht dat we nodig hebben, kiezen we nog een ui uit en gaat alles in een zakje. Vervolgens doet de winkelier er nog twee tomaten aan toevoegen. Er is namelijk geen wisselgeld, en je krijgt daarom wel twee tomaten voor de prijs van één. Natuurlijk staat de winkelier er niet bij stil dat ik al genoeg tomaten heb en niet meer tomaten wil. Maar ja, dan ga je naar huis met de mededeling dat je de volgende dag je wisselgeld op kan komen halen. Aangezien de markt niet bij mij om de hoek is, en het om 30 kwatcha gaat (0,05 euro) heb ik daar weinig zin in.

Kortom, als we zelf koken is het dus altijd met extra veel tomatensaus ;)

Maar, laatst probeerde de beste man mij vier zeer slechte tomaten (als je het nog tomaten kon noemen) te geven in plaatst van twee goede. Dit laat ik natuurlijk niet gebeuren. Vriendelijk heb ik de meneer toen maar eens gevraagd of ik mijn tomaten ook kon inruilen voor iets anders. De meneer was schijnbaar in een goede bui en het mocht. Zo ging ik niet alleen naar huis met tomaten en een ui in mijn plastic zakje, maar ook met een paprika. Mijn dag kon toen natuurlijk niet meer stuk ;)

Nou dit was het wel weer voor deze keer. Ik heb ruim 700 woorden kunnen typen over tomaten, het moet niet gekker worden!

Ondertussen valt er nog bijzonder weinig regen te bekennen hier, dus het blijft zweten hier.

Liefs Sanne

  • 27 November 2014 - 15:36

    Daan:

    En de baas zei; ha ik heb geen bananen....

  • 29 November 2014 - 18:00

    Wieb:

    Ik zal een extra tomaat door de sla doen vanavond. (sjerrie tomaatjes).

  • 29 November 2014 - 20:34

    Lindy:

    Ik verheug me al op jouw tomatensaus:p

  • 30 November 2014 - 13:33

    Rino:

    Hoi Sanne, knap hoor zo´n verhaal over tomaten. Maar tomaten, uien en eieren met een beetje peper en zout in de koekepan is erg lekker. Succes !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 49837

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: