Mijn Dag - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu Mijn Dag - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Sanne Kuster - WaarBenJij.nu

Mijn Dag

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 Oktober 2013 | Malawi, Cape Maclear

Ik krijg vaak de vraag hoe het hier is, hoe ziet het er uit en wat gebeurd er allemaal. Omdat de vraag natuurlijk iedere keer van iemand anders komt heb ik besloten het voor jullie op papier te zetten. Het doel hiervan is dat jullie in Nederland een dag kunnen leven zoals ik hier leef.

Voordat je deze dag kan beleven zoals ik hem beleef, moet je wel eerst enkele voorbereidingen treffen.

1. Ga naar je buurman/buurvrouw, vraag of deze ’s ochtends om half 6 luid toeterend door de straat wilt rijden.

2. Maak een cd’tje met daarop de volgende nummers:

-Chop my money – P-Square

-Stand Up (for the champions) – Right said Fred

-DJ Got us fallin’in love – Usher ft. Pitbull

-We found love – Rihanna ft. Calvin Harris

3. Vraag twee straten verderop of ze de boxen in de tuin willen zetten en de cd af willen draaien, waarbij af en toe op repeat wordt gedrukt of het lied abrupt wordt afgebroken.

4. Verzamel al je vuile was en stop het in een emmer.

5. Vul de waterkoker en laat het water koken, wanneer dit is gebeurd vul je een kan met het gekookte water en zet je deze in de koelkast.

6. Regel een groot wit vel papier, 4 potjes vingerverf en 30 kinderen van de leeftijd 2 tot 6

Goed daar gaan we dan.

’s Ochtends wordt je wakker door de auto die luid toeterend door de straat rijdt, vlak langs je huis. Je draait je nog even om in bed, want half 6 is wel erg vroeg. Vervolgens begint de bar met het draaien van de muziek waardoor je toch maar besluit op te staan. Voordeel, je hebt nog een hele dag voor je, want het is pas 7 uur. Tijd om te douchen, ontbijten en aan te kleden. Je pakt een kort broek en t-shirt uit de kast, tenslotte is het al vrij warm.

Om 10 voor 8 gaan we de deur uit, op weg naar het kinderdagverblijf. Daar aangekomen stormen de kinderen op je af om je een high five te geven of je gewoon vast te pakken. Vervolgens is het tijd om de kinderen te vermaken. Vandaag staat vingerverven op het programma. Je hebt een groot vel wit papier, 4 potjes vingerverf en 30 enthousiaste kinderen. Succes! Vervolgens zingen we nog wat Engelse liedjes en is het tijd om nog wat te eten en drinken. Daarna sluiten we af met een gebed en is het tijd om naar huis te gaan. Inmiddels is het half 11.

Bij thuiskomst heb je het zo warm gekregen van de drukke ochtend dat je besluit een duik te nemen in het meer (bij gebrek aan een meer voor de deur, kan hiervoor ook een sloot of kanaal gebruikt worden).Vervolgens haal je nog even je emmer met was en doe je dit ook in het meer.

Na het zwemmen en wassen is het tijd om op te drogen in de zon en een beetje bij te bruinen. Vergeet je niet in te smeren, want het is hier erg heet.

Vervolgens komt de lunch om 12 uur. De lunch bestaat altijd uit warm eten, plus een glaasje water uit de koelkast. Want dat is gekookt. Na het eten is het dan tijd voor een dutje. Tot 2 uur hoeft er niks te gebeuren en kan je dus rustig even de ogen sluiten.

Wanneer je wakker wordt merk je dat er geen muziek meer is, oorzaak: powercut. Geen stroom dus. Heerlijk die rust. Tegelijkertijd komen ook de leerlingen binnen vallen. Je geeft ze namelijk in huis les. Van 2 tot 4 vul je de tijd met lezen, schrijven, rekenen en een spelletje.

Na 4 uur zit de werkdag erop. Tijd om nog even lekker buiten te zitten met een glaasje water en een boekje of je laptop. Om half 6 begint het donker te worden, alleen er is nog steeds geen stroom.

Je steekt wat kaarsjes aan of lampjes op batterijen, zodat je in ieder geval een beetje licht hebt. Om 6 uur is het helemaal donker en kan je niet meer zonder je zaklamp over straat, want straatlantaarns zijn er niet. Dan klinken ineens de vertrouwde deuntjes weer.. er is weer stroom.

Inmiddels arriveert ook je avondeten. Wederom warm. Vervolgens ga je nog wat lezen, film kijken op je laptop of e-mails beantwoorden tot dat je moe bent.

Met nog steeds een gezellig achtergrondmuziekje duik je je bed in onder een klamboe. Vergeet niet de klamboe onder je matras te doen, zo kunnen er geen ongewenste bezoekers omhoog kruipen via je klamboe. Je gaat bijtijds slapen, want je was al vroeg wakker en je weet dat je morgen ook weer zo vroeg wakker zult zijn.

Zo dat was het dan, de beschrijving van mijn dag. Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie ervaringen van deze dag, so let me know ;)

Liefs Sanne

  • 11 Oktober 2013 - 11:06

    Dani:

    Vroeg opstaan is niet mijn ding dat weet je......
    maar opstaan mt Chop my money, maakt de dag al weer wat vrolijker!!!

    Ik vind het onwijs gaaf wat je doet, respect <3 !!!

    xxxxxxxxxxxxx

  • 11 Oktober 2013 - 11:25

    Sjoukje:

    Hai lieffie.

    Ben reuze trots op je en vindt het fantastisch wat jij allemaal meemaakt.
    Totaal andere wereld !!
    Hier regent het de hele dag (denk ik) en er is rust en kou om weer heerlijk te slapen.
    Ook ik ga straks maar verven (alleen geen vingerverf als je het goed vind) en zonder heel veel kindertjes.

    Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuut

  • 11 Oktober 2013 - 14:22

    Mariska:

    Hoi Sanne,

    Vroeg opstaan is geen probleem en muziek op zich ook niet maar de hele dag dezelfde deuntjes zou mij toch tot waanzin drijven. Gillende kinderen is ook heel herkenbaar,alleen denk ik niet dat ze enthousiast op mij af komen rennen om mij te begroeten. Zoals je weet ben ik niet zo'n kindervriend.
    Zonnen kan hier alleen onder de zonnebank met het geluid van regen op de achtergrond.
    s'avonds vroeg naar bed want de wekker loopt weer om 05.30 af. Kortom veel overeenkomsten haha.

    Groetjes en een dikke kus van mij

  • 13 Oktober 2013 - 17:02

    Ria, Moeder Van Jorien:

    Hallo Sanne, wel heel andere wereld daar, fijn dat ik over je schouder mee mag lezen! Bij ons regent t al meer dan 24 uur....

  • 15 Oktober 2013 - 13:19

    Je Moeder:

    Hoi lief,
    wat zal jij creatief worden met zo weinig materiaal en heel veel kinderen.
    spaar je w.c. rolletjes kun je ook wel weer wat mee.
    Je bent een Super stoere meid en ik ben ongelooflijk trots op je!!!!!!!! xxxxx

  • 20 Oktober 2013 - 12:31

    Corrybouwman:

    HALLO SANNE.

    ook wij zijn benieuwd naar je, dus heb ik naar je moeder gebeld en heb van je vader het reisverslag toegestuurd gekregen. Wij hebben het met plezier gelezen en hebben de grootste bewondering voor je want je komt in `n heel andere wereld terecht. de zon zal daar wel meer schijnen dan hier,kan je goed tegen de warmte? we willen je blijven volgen;veel succes in de komende tijd.

  • 11 Maart 2014 - 21:40

    Charlotte:

    Dag Sanne,

    Chop my money is dan ook een topschijf!
    Ik deed 2 jaar terug 3 maanden stage in Kenia.

    Via via heb ik vernomen dat ze nog iemand zoeken voor volgend jaar.
    Kan ik je hierover even mailen?

    Groetjes,
    Charlotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 03 Sept. 2012
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 49883

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2018 - 31 Augustus 2020

Wonen en werken in Malawi

10 September 2013 - 14 Juli 2015

Lesgeven in Malawi

26 September 2012 - 26 December 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: